onsdag 2 november 2011

Onlinemarknadsföring - hur fångar man upp trenderna på nätet?

- Kungabarn gav klirr i kassan för barnvaktsföretaget Nanny.nu



När Kronprinsessan Victoria och prins Daniel avslöjade att de väntade barn tog barnvaktsföretaget Nanny.nu chansen. De konstaterade att onlinesökningarna på graviditet och barn med all sannolikhet skulle öka kraftigt de kommande dagarna och köpte därför sökordsannonser till sökorden barn, graviditet samt Daniel och Victoria. Resultatet blev fler kunder, högre kännedom och stärkt varumärke.

Hela 77 procent av svenskarna söker information på nätet innan de tar beslut om att köpa en produkt eller en tjänst. Att som företag marknadsföra sig med hjälp av sökord gör att du kan nå konsumenterna i just det ögonblick som de söker efter det ditt företag erbjuder. Det kan leda till ökad trafik till din hemsida, bättre varumärkeskännedom och inte minst fler och nya affärsmöjligheter. Dessutom är det alltid du själv som bestämmer till hur många, till vilka och var ditt budskap ska nå ut.

- Vi började med sökordsmarknadsföring bara ett par månader efter att vi startat upp vårt företag. Fortfarande idag är det faktiskt den enda marknadsföringskanal vi använder oss av. Det är perfekt för små företag som behöver visa att de finns och är dessutom den mest kostnadseffektiva annonseringsformen som jag känner till, säger Jeanette Gorosch, VD och grundare av Nanny.nu.

Rent praktiskt går det till så att företag köper så kallade sponsrade länkar, som dyker upp i samband med att någon använder en sökmotor (exempel på sökmotorer: Google, Yahoo, Altavista) för att hitta information. Söker någon efter ett specifikt resmål dyker sponsrade länkar från resebyråer upp, vilket ökar chansen att besökaren hittar till just ditt erbjudande. Eftersom svaren kommer så snabbt kan företagen som annonserar direkt avläsa hur olika budskap lockar kunderna och enkelt mäta vad som faktiskt fungerar.

Med budskapet ”Grattis Daniel och Victoria. Behöver ni barnvakt så hjälper vi gärna till” köpte Nanny.nu via tjänsten Google AdWords annonser kopplade till ett antal sökord relaterade till baby och barn, i samband med att graviditeten blev offentlig. Uppmärksamheten för företaget blev stor över hela Sverige.

− Aktiviteten var både klockren och rolig. Kännedomen om företaget ökade och kunderna strömmade till. Vi blev det elfte mest trafikdrivna sökordet under hela augusti. Kampanjen stod för hela 14 procent av trafiken till vår hemsida, säger Jeanette Gorosch.

Det märks av en växande trend bland företag som är snabba och proaktiva i sin sökordsmarknadsföring när viktiga händelser inträffar i omvärlden. Förutom de rent affärsmässiga fördelarna finns det många exempel där företag och organisationer har varit framgångsrika i sin krishantering, en strategi som Oljebolaget BP arbetade utifrån med sin läckande oljerigg i mexikanska golfen. Genom att driva internettrafiken till sin egen hemsida kunde de återta ägarskapet om sitt eget varumärke, få ut sina egna budskap kring hur man löser problemet och återvinna viss kontroll över situationen.



KOM IGÅNG! Så här enkelt funkar Google AdWords:
Även om du redan finns med i Googles sökresultat kan AdWords hjälpa dig att rikta dig till nya målgrupper. Du kan annonsera löpande eller vid ett särskilt tillfälle på samma sätt som nanny.nu gjorde.

Du skapar enkelt dina annonser och väljer själv sökord, det vill säga ord eller fraser som är relaterade till din verksamhet.

När någon söker på Google med något av dina sökord kan din annons visas bredvid sökresultatet. Du annonserar då alltså för en målgrupp som redan är intresserad av din bransch eller erbjudande.

Besökare behöver bara klicka på annonsen för att köpa något eller läsa mer om dig. Och eftersom du bara betalar när någon klickar på din annons, så betalar du bara när din annonsering faktiskt fungerar!

Du kan pausa, ändra eller avsluta din annonsering när som helst. Ingen bindningstid, inga förpliktelser.
Läs mer och kom igång på: http://www.google.se/ads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar