måndag 28 november 2011

Vad är det egentligen du säljer?

- Klättra längs behovstrappan

Det där brödet som du alltid ätit, för att bli mätt och för att det är gott – har du tänkt på att det inte längre bara är gott och mättande? De brödskivor som du varje morgon täcker med smör och ost gör dig plötsligt också till en bättre människa. Hur du är som person kan hänvisas till det bröd du äter, helt enligt ”Du blir vad du äter”-devisen.

Och kycklingen – den där vanliga, färdigmarinerade som du värmer i ugnen – den som alltid har varit så god. Den är inte längre bara god. Den är även ”Fredagsmys”.

Allt fler företag ser över sina produktsortiment för att kunna erbjuda det där ”lilla extra”. Själva ursprungstanken - syftet med produkten, vad den verkligen är till för - räcker inte alltid till. Produkten måste tillföras nya fördelar. Fredagsmys går numera att hitta såväl i kycklingdisken som i chipshyllan och i TV-tablån. Trenden är tydlig: företag vill inte bara sälja produkter. De vill sälja en livsstil.

Anledningen till detta är att konsumenter är villiga att lägga mer pengar på någonting som definierar dem som människor. Som får dem att förverkliga sig själva eller stärka sina självbilder - bli bättre föräldrar eller fantastiska partners. Företagen flyttar helt enkelt sina erbjudanden högre upp i hierarkin.


Det här presenteras i Maslows klassiska behovstrappa. På nedersta trappsteget hamnar våra fysiska behov, till exempel mat. Tar vi oss en bit högre upp hittar vi trygghet och gemenskap. Högst upp på toppen finner vi uppskattning och självförverkligande.

(Abraham Maslow)

Genom att företag skapar behov allt högre upp på “trappan”, ökar konsumentens vilja att betala för produkten. Vi är villiga att betala mer för kyckling som gör oss både mätta och till bra föräldrar (vi fixar fredagsmyset så som det ska vara) än för ”vanlig” kyckling som bara gör oss mätta. Vi äter hellre bröd som smakar gott och som gör oss till bättre människor, än bröd som bara är smakrikt. Det här är ett sätt att marknadsföra produkter så att de på samma gång särskiljer sig från konkurrenternas erbjudanden och ger någonting mer till konsumenten.

Blir man väl medveten om att produkter runt omkring oss fylls med värden som ursprungligen inte egentligen har någonting med produkten att göra, ser man snart att det kryllar av dem. När du väl har upptäckt mönstret – fundera på vad du själv skulle kunna göra för att få dina produkter att klättra högre upp på behovstrappan. På vilket sätt kan du få dina konsumenter att känna sig starkare, bättre, gladare eller mer säkra på sig själva? Vad är det egentligen du säljer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar