måndag 12 december 2011

Ambassadörernas vision

Sven-Anders Bergström driver webbyrån GetWebbed, en nischad byrå med bas i Umeå. GetWebbed fokuserar på marknadsföring på internet, främst genom sökmotoroptimering och att via olika kanaler driva besökare mot försäljning och avslut på nätet. GetWebbed driver idag ett flertal vinstdrivande webbplatser på den nordiska marknaden och hjälper även andra företag att förbättra sina digitala satsningar.

Sven Anders har nyligen registrerat GetWebbed som ett ambassadörsföretag på Ditt Företag Online. Det innebär att han står redo för de företag som registrerat sig på www.dittforetagonline.se, som kan behöva hjälp, goda råd och värdefulla tips.


- För min generation har datorer och internet funnits med naturligt under uppväxten, som en del i vardagen. Det första jag själv gör när jag jag har behov av nya produkter och tjänster, är att söka information på nätet. Det finns många duktiga småföretagare som helt enkelt måste finnas på nätet för att överleva. I och med ett ambassadörskap ser jag möjligheten att kunna hjälpa dessa företag över tröskeln och ut på nätet, säger Sven-Anders.

Som ambassadör vill GetWebbed dela med sig av sin kunskap inom sajtstruktur och affärsgenererande innehållsupplägg. Sven-Anders och Get-Webbed har drivit egna webbplatser med kommersiell bärighet i över tio år. Huvudsakliga orsaker till att företaget kunnat hålla sig levande under så pass lång tid, är att de dels producerat relevant innehåll men också att de arbetat aktivt med att synas i sökmotorer. Anledningen till att så pass många småföretagare ännu idag inte finns på nätet tror Sven-Anders beror på att tröskeln är för hög.


- Jag är övertygad om att tanken funnits där för i princip alla småföretagare, att de borde fixa en hemsida eller förbättra den befintliga. Tyvärr känner många att det är för svårt att göra själv, samtidigt som det är för dyrt att anlita någon som kan. I synnerhet om man inte ser webben som en direkt försäljningskanal utan mer som ett skyltfönster. Jag tror att många brottas med frågan om det verkligen är värt att lägga tid och resurser på det.

Till de småföretagare som trissar upp prestationsångesten inför att ta steget ut i den digitala världen har Sven-Anders ett rakt och ekelt råd:

- Under-Do-It! Folk pratar så ofta om sina storslagna planer. Men just på grund av planernas storhet stannar de vid att bara vara en plan. Det blir för stort för att slutföra. Till att börja med räcker det att lägga upp en enkel hemsida. Ett digitalt visitkort med en beskrivning av vilka produkter och tjänster man säljer, hur man kommer i kontakt med företaget och annan relativt statisk information. Därefter behöver man bara göra en översyn en gång per år för att se att allt stämmer, avslutar Sven-Anders.

Tomas Soltesz anslöt sig som ambassadör så sent som för ett par dagar sedan. Han driver företaget Adlantis, som hjälper företag att synas på Internet genom rådgivning & utbildning. Han beskriver Adlantis som “katalysatorn som hjälper ditt företag komma igång med er närvaro på Internet. En långsiktig partner som hjälper till att utveckla och realisera ditt företags webbaserade verksamhet”.


- Vi hoppas kunna bistå med kompetens och rådgivning inom onlinemarknadsföring: seo, Adwords, konverteringsoptimering, användbarhet och digitala strategier. Jag skulle vilja få småföretagen att förstå att de - efter den initiala investering som en hemsida ändå innebär - kommer att spara tid snarare än tvärtom. Dessutom är jag övertygad om att man på lång sikt även kommer att öka lönsamheten, säger Tomas.

Fler ambassadörer hittar du under Partnerfliken på hemsidan. Klicka dig fram till “Ambassadörer” eller gå in direkt via http://www.dittforetagonline.se/ambassador. Ambassadörerna finns utspridda över hela landet och har bred kunskap inom skilda kompetensområden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar