tisdag 6 december 2011

Butiksinspiration blir onlinehandel

- Bokaffären inspirerar men handlar gör vi framför datorn

The New York Times skrev för ett par dagar sedan om bokhandlarnas ångest, som likväl är e-handlarnas våta dröm. Personal ute i butik ser allt fler potentiella kunder som kommer in i affärerna och stryker runt bland bokhyllorna med sin iphone i högsta hugg. Intresserat kollar de in böckernas titlar, samtidigt som de ivrigt knappar på telefonen. Efter en runda mellan bokhyllorna lämnar de butiken, utan att handla.


Det har nu visat sig att antagandet från personalens sida - att butiksbesökarna går hem för att söka på de nedskrivna titlarna och leta upp det billigaste alternativet på nätet - inte bara är ett antagande. En färsk undersökning visar att så också är fallet. Enligt undersökningen (genomförd i oktober av the Codex Group) har 24 procent av de tillfrågade köpt böcker online som först fångat deras intresse i en "vanlig" bokhandel. 39 procent av de respondenter som under samma period köpte böcker via online-butiken Amazon.com, bekräftade att de tidigare kollat in den köpta boken i en fysisk bokhandel.

Hur ångestframkallande det än må vara för bokhandlarna, är detta globala fenomen ett faktum. E-handeln ökar allt mer tack vare konkurrenskraftiga priser och överlägset utbud.


Läs hela artikeln här: http://nytimes.com/book-shopping-in-stores-then-buying-online/

Tidigare bloggposter om e-handel här och här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar