torsdag 15 december 2011

Case-maraton på Think Mobile

Strax innan lunch på Think Mobile-eventet för två veckor sedan var det dags för case-maraton. Lisa Farrar från Mr Jet, Johan Bryngelsson från Swedbank och Kajsa Dahlberg från McDonalds höll var sitt tio minuters framträdande, där de berättade hur deras respektive företag använt mobilen som plattform för att nå ut till sina kunder.


Lisa Farrar var först ut med Mr Jet. Företagets egen tagline: ”Book Easier, Travel Happier”, stämmer enligt Lisa väl överens med de mobila strategier som Mr Jet arbetar utifrån.

Mr Jet kan tydligt se att kundernas beteende skiljer sig beroende på om de besöker företagets hemsida via mobilen eller via vanlig dator. 80 procent av de resor som bokas via mobilen sker under samma dag, för en natt och för en person. Topdestinationen är Las Vegas, men då inte för en, utan för två personer. En tydlig skillnad är också att bokningar via mobilen oftare görs senare inpå resan, vilket innebär högre priser. Genomsnittspriset för försäljningar av längre resor via mobilen ligger på 50 000kr.


Medan tillväxten för besökare till Mr Jets vanliga hemsida vuxit ganska linjärt, har tillväxten för besökare till den mobila hemsidan ökat explosionsartat de senaste två åren. 2010 började Mr Jet på allvar att lägga upp strategier för mobila satsningar. I januari i år lanserades en mobil sajt. Enkelhet, snabbhet och ett komplett erbjudande blev ledord. Tillströmningen av besökare till Mr Jets mobila sajt stiger ständigt och ytterligare tre lyckosamma applikationsprojekt har lanserats under året.

Johan BryngelssonSwedbank arbetar med företagets digitala strategier. Swedbank lanserade sin mobilbank så tidigt som 1998, men inte förrän elva år senare, 2009, var kunderna redo. I december samma år kom Swedbanks mobila applikation (app). Under 2009 var antalet inloggningar uppe i knappt en miljon, men efter lanseringen av appen utvecklades siffran dramatisk. Under 2010 ökade antalet inloggningar till 15 miljoner, under 2011 till 63 miljoner. Bara under det tredje kvartalet 2011 har antalet inloggningar varit lika många som under hela 2010. Det är en ökning med 7000 procent.


80-talisterna var snabbast med att anamma inloggning via mobilen. Män och storstadsbefolkning följde strax efter. Nu sprider sig beteendet inom alla målgrupper, framför allt bland 50+are och kvinnor.

McDonalds med Kajsa Dahlberg i spetsen har utvecklat en trestegsstrategi där fokus ligger på att 1) förbättra gästupplevelesen, 2) total öppenhet och transparens för varumärket, samt 3) lokal relevans. McDonalds arbetar med att bygga förtroende via sociala medier, driva försäljning via mobilen och digital aktivering av företagets nationella kampanjer.

Inför utvecklingen av företagets mobila sajt genomfördes en ordentlig analys av kundernas behov. Man
kom fram till att vad kunderna främst frågar efter, är att hitta till restaurangerna, få reda på vilka kampanjer som pågår samt hur man kan komma i kontakt med företaget.


Målet med McDonalds mobila arbete är att addera värde på tre nivåer: Everywhere, Last Mile och In Store.
Everywhere handlar om sociala medier, sökmarknadsföring och Google Places. Google Places kopplas till
företagets Adwords-konto för att säkerställa korrekta och enhetliga hänvisningar till restaurangerna. Last Mile handlar om att driva in gäster från gatan och in i restaurangerna. Här är mobilsök en viktig faktor. QR-koder på utomhusreklam och olika typer av geo-sms är andra funktioner som öppnar upp för en ny typ av kundrelation. Även på In Store-nivån arbetar man med QR-koder, men då på förpackningar. Gästerna får unika erbjudanden – mobila kuponger – i mobilen som kan användas på restaurangerna. Kupongerna är även kopplade till lojalitetsprogram, någonting som McDonalds kommer att arbeta mer med under 2012.

McDonalds arbetar aktivt med Adwords och att driva nedladdning av appen på nätet. I dagsläget har den
laddats ner drygt 200 000 gånger. Framtidsplanerna är att göra appen mer personlig, titta på hur man kan
arbeta ännu mer med personliga erbjudanden och lojalitetsprogram men också hur man kan lyfta
engagemanget med mobilen in i restaurangerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar