fredag 16 december 2011

Gästkrönika: Nio steg till lyckad webbsatsning för småföretagare

- Dyr webbyrå inte nödvändigt för framgång på nätet

Att bygga en hemsida är en sak: ett första, grundläggande och viktigt steg. Men när du väl fyllt den med information, lanserat den och känner att det är dags att ta nästa steg - vad gör du då? Att bara bygga och lansera en sajt visar att du finns, men det garanterar inte trafik eller kunder per automatik. Webbansvariges viktigaste uppgift är att hålla trafiken på en hög nivå, se till att kunderna/besökarna är nöjda och att de kommer tillbaka. Faktum är att en webbplats kan vara både snygg och ha den senaste tekniken utan att locka en enda besökare. Om det inte främjas aktivt på rätt sätt vill säga.


Nio tips som guidar dig till en framgångsrik webbsatsning:

1. Internet är ett nytt medium
Tja, i jämförelse med tryckta medier, absolut. Men låt för den sakens skull inte din webbplats bli en online-broschyr. Sätt upp funktioner som drar nytta av internet som ett medium för kommunikation. Filtrera information för besökarna och ha en ordentlig sökfunktion. Bjud in till interaktivitet med funktioner som forum, quiz eller andra verktyg. Webbesökare gillar att interagera.

2. Behandla kundens tid värdefullt
När en person besöker din webbplats har du för några ögonblick besökarens hela uppmärksamhet. Ta chansen att nyttja det tillfället! De flesta besökare har kort tålamod, andra sajter är bara ett musklick bort. Designa därför din webbplats så att den fångar besökarnas uppmärksamhet och ger dem vad de letar efter - direkt. Tänk dig att du går in i en restaurang. Blir du stående innanför dörren utan att någon kommer för att bordsplacera dig, väljer du förr eller senare att gå till restaurangen över gatan. Men kommer värdinnan fram för att hälsa dig välkommen och genast leder dig till ett bord, då stannar du en stund. Samma psykologi gäller för webbplatser. Bygg inte en överkomplicerad webbplats. De bästa resultaten erhålls om du är tydlig med var besökarna ska klicka för att de ska hitta vad de behöver.

3. Designa webbplatsen för kunderna, inte för företaget
Din webbplats ska tillgodose kundernas behov, inte företagets. Strunta i att lägga upp innehåll som egentligen inte tillför webbplatsens besökare någonting. Och undvik överdrivna och smickrande marknadsföringsfloskler om ditt företag. Det blåser upp egot inom företaget mer än det hjälper din kund.

4. Involvera besökarna
Håll besökarna delaktiga. Få dem att känna sig som värdefulla bidragsgivare. Be aktivt om feedback och förslag. Be om interaktion från dina besökare och besvara den snabbt. Passa på att fånga deras e-postadress när du får ett meddelande. Det gör att du kan kommunicera med dem långt efter att de har gått vidare och glömt dig.

5. Håll webbplatsen uppdaterad
Innehållet på din hemsida ska vara aktuellt och relevant för kundens liv. Nyheter som är flera månader gamla är inte längre intressanta. Torr produktinformation som aldrig ändras är inte heller intressant. Självklart måste du ha viss statisk produkt- och annan grundläggande information på din webbplats, men försök varva den informationen med mer aktuellt innehåll. Du kan exempelvis publicera artiklar kring hur dina produkter kan användas i olika situationer. Ge tips och råd - kunskap som är direkt tillämplig och kan lösa ett problem.


6. Var uppmärksam på form/design
Många webbplatser tenderar att vara pyntade med massiva mängder "ögongodis". Att vräka på med grafisk utsmyckning bara för sakens skull imponerar ofta mer på webbplatsens designer än på besökaren. Använd inte stora och meningslösa bilder. Det är viktigare att din webbplats laddas upp snabbt, även för användare med långsammare uppkoppling. Laddas sajten upp för långsamt är risken stor att besökarna lämnar redan innan den laddat klart. Men - det betyder inte att man ska nedprioritera god design. En färglös webbplats som är dåligt utformad är inte särskilt tilltalande. En väl utformad webbplats däremot, kommunicerar professionalism.

7. Verka inte i en egen värld
Internet är ett medium som delas av miljarder människor. När du bygger din webbplats: agera inte som om du står på en fristående ö. Titta på hur andra gör och ta intryck av vad som händer på andra webbplatser relaterade till din egen. Delta i forum. Gör länkbyten med andra webbplatser. Bilda partnerskap med andra sajter om det är lämpligt. Min förra artikel - Sluta jiddra, börja samarbeta! - handlade just om det. När det gäller kommunikation gillar människor personliga kontakter. Att gömma sig bakom allmänna mejldresser som "kundservice" och "info" är ok så länge de även kan mejla dig direkt. En företagssajt som tillåter mejl direkt till ledningen skickar bra signaler. Påminn dig själv om hur du själv reagerar när du ringer ett företag och fastnar i evighetslånga telefonköer. Ibland vill man bara ställa en snabb fråga. Ge dina besökare den möjligheten.

8. Ha en plan för att locka regelbunden trafik
Utforma nyhetsbrev, tävlingar, forum, klubbar, auktioner - medel som får besökarna att återvända till din webbplats. Se till att inte bara skicka iväg dina besökare när du länkar till andra webbplatser. Ett bra knep är att justera inställningarna för länkningar så att externa länkar öppnas i ett nytt fönster, bredvid ditt eget. Ett annan viktig trafikkälla är sökmotorer. Inte sällan står dessa för över hälften av den totala trafiken till en webbplats. Skriv förklarande rubriker på dina artiklar och undersidor och döp bilderna till logiska namn. Annars riskerar du att sökmotorerna inte lyckas förstå vad innehållet handlar om, och då kommer du inte att kunna placera bra vid sådana sökningar. På sökord med hög konkurrens (t ex resor, lån och försäkringar) kan det vara en god idé att sätta upp en budget för att köpa sponsrade länkar intill dessa sökresultat. Att nå högt i de organiska sökresultaten kan annars ibland kännas smått hopplöst.

9. Mät och analysera din besöksstatistik
Var uppmärksam på din webbstatistik och agera därefter. Vad läser dina besökare? Hur hittar de till dig? Kommer de in bara för att direkt vända om och lämna din sajt? Hur länge stannar de på din webbplats? Kommer de tillbaka? Data av den här typen är oerhört värdefull. Den hjälper dig att finjustera din hemsida utifrån kundernas behov och beteende. Kom ihåg: det största misstaget en webbredaktör kan göra är att utforma webbplatsen helt utifrån deras egen vilja. En framgångsrik hemsida är utformad för målgruppen, inte för att imponera på sajtens ägare.

Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se

Vill du komma i kontakt med mig så finns jag på Twitter och Google+

Vi hörs!

Bild 1
Bild 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar