måndag 19 december 2011

Gör julen godare än vanligt: optimera din mobila synlighet

- Utnyttja julhelgernas mobila internet-peak på bästa sätt

Smartphones i alla dess former skapar febril aktivitet i tomteverkstaden. Enligt färska siffror från Google research rusar internetanvändandet via mobila enheter upp i höjd med stjärnorna före, under och efter julhelgen. Vi letar julklappar, handlar på nätet och söker butiksadresser med sådan frenesi att vi (åter igen) kan prata om en explosionsartad utveckling.

E-handel är viktigare än någonsin julen 2011 och mobilen driver en stor del av säsongens handel. Men det är inte bara den digitala handeln som byggs upp via mobilen. Många smartphone-användare utnyttjar mobilen för att scanna igenom produktutbud, jämföra priser och söka efter närmsta relevanta fysiska butik.


En brittisk undersökning visar att av det totala antalet sökningar på populära julklappar under november månad - räknat både via mobiler och vanliga datorer - kom 14,6 procent via mobila sökningar. Så sent som 2008 låg samma siffra på 1,83 procent. Även mobilsökningar som syftar till att driva in folk i butik blir allt viktigare. Google spår att 44 procent av samtliga sökningar för sista-minuten-klappar och butiksadresser i år kommer att komma från mobila enheter. 24 procent av de brittiska konsumenterna använder också sin mobil för att jämföra priser medan de befinner sig inne i butikerna.



Undersökningen visar dessutom att sökningarna peakar hela tre gånger under perioden för julhandeln. Den första peaken sker i slutet av november, vid sista löneutbetalningen innan jul. Peak nummer två slår i taket dagarna innan julafton och den tredje peaken blommar ut lagom till mellandagsrean. Mönstret känns igen från tidigare julhelger, men det faktiska antalet sökningar ökar med hela 166 procent år från år.


Smartphones ligger i topp bland de mest efterlängtade julklapparna. Det faktum att många paket gömmer sprillans nya mobiler, gör att mobila reklamkampanjer möts av ett stort antal nya ögon dagarna direkt efter jul. Google undersökte aktiviteten för mobila annonser dagarna efter jul och såg att genomslaget för annonserna ökade markant tack vare trafiken från de nyregistrerade mobilerna.

Trafiktillströmningen är ingenting som saktar ner när jultomten äntligen får sparka av sig stövlarna och pusta ut efter den hektiska högtiden. Mellandags- och januarirean gör att online-aktiviteterna snart skjuter iväg mot nya höjder. Anmärkningsvärt är att aktiveringen sker avsevärt mycket snabbare via mobila enheter än via vanliga datorer. Veckan efter jul ökar sökningarna från smartphones med 35 procent, medan sökningarna från vanliga datorer ökar med blygsamma två procent.

Vad kan du då göra för att på bästa sätt kunna plocka russinen ur den mobila julkakan? Google har utformat en säsonganpassad topplista som guidar dig mot smartare mobiloptimering:

- Kom ihåg att mobilen är länken mellan online- och offlineshopping.
- Designa din mobila sajt och dina mobila kampanjer efter plattformen.
- Koppla ihop ditt kampanjbudskap över kanalerna. Annonserar du i tv, radio, print, dator eller mobil – budskapet ska vara det samma i all annonsering.
- Optimera dina sökmotorkampanjer särskilt för mobilen för bästa resultat.
- Aktivera ”click-to-call” och location-tjänster på dina mobila kampanjer. Det gör det lättare för användarna att når dig få relevant vägvisning till närmsta butik.
- Se till att dina sökordskampanjer har tillräckligt stor budget under julhelgerna när den mobila internetinloggningen peakar.

Läs mer om hur du optimerar dina mobila kampanjer och synlighet under julhelgerna här: Merry Mobile Christmas

Ursprungsinlägg: Analyzing Christmas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar