söndag 8 januari 2012

Digitala kanaler – fotboja eller framgång?

Nina Jansdotter och Jacqueline Kothbauer är superstjärnor inom varumärkesbyggande och sociala medier. Som två tvättäkta renässansmänniskor är de naturligtvis väldigt mycket mer än så – Nina bär titlarna beteendevetare, coach, författare, krönikör och föreläsare. Jacqueline driver kommunikationsbyrån Inclusion, bloggar på Mediababe.se och är även hon författare, aktuell med boken Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder.

Idag delar de med sig av sina bästa tips för hur man kan använda sig av sociala mediekanaler för att bygga sitt företag/varumärke, utan att det blir en tyngande stressfaktor. I fem punkter vardera listar de hur du själv kan styra ditt engagemang, så att de digitala möjligheterna inte lägger som skavande fotbojor runt anklarna utan faktiskt börjar bygga dig och ditt företag.

Nina Jansdotter
1. Observera
Innan du ger dig i kast med att själv kommunicera på sociala medier, observera hur andra gör. Sätt dig in i vad som fungerar och vad som inte verkar fungera. Ta efter det du vill och tycker passar dig, men hitta en ton som ligger i linje med dig själv och ditt företag.

2. Avsätt tid
Bestäm dig för ungefär hur mycket tid per vecka som du vill lägga på sociala medier, för att se vad det ger. I vissa perioder är det bra att göra en större insats för att det ska ha effekt på antalet läsare som följer dig. Men du behöver inte alltid vara lika aktiv i din kommunikation.

3. Minska kraven
Det är lätt att sociala medier blir "ett måste" nu när så många pratar om att "alla" företag är där. Man måste ingenting och din kommunikation behöver heller inte vara perfekt. Alla gör misstag och det är bara att lära sig av dem.

4. Fråga
Är du osäker på hur du och ditt företags varumärke uppfattas, fråga dina följare eller någon vän eller kollega som du känner och litar på. Tänk dock på att alla har olika åsikter och att det inte är lätt att vara alla till lags.

5. Hjälp andra
Den enklaste och snabbaste vägen till framgångsrik kommunikation på sociala medier är att ha en positiv ton, där du visar att du uppskattar och sprider andras inlägg och kommentarer. Alla vill ha bekräftelse! Visar du att du ser och bekräftar andra så kommer också många att göra samma för dig som tack tillbaka.

Jacquline Kothbauer
1. Bygg mediekanalen runt ditt varumärke
Det finns hundratusentals sajter och bloggar, men hur många vänder sig till din målgrupp? Hitta max tio nyckelord som beskriver din verksamhet och Googla fram vad som finns. Sannolikt finns det en lucka som kan bli din unika nisch.

2. Sökmotoroptimera din blogg
Utifrån dina tio nyckelord kan du skapa innehåll. Se till att varje inlägg taggas med minst två nyckelord och motstå frestelsen att skriva om allt möjligt. Tänk dig att du gör en trädgårdstidning. Inte för alla utan bara om radhusträdgårdar för radhusägare. Ju mer nischad du är desto lättare att erövra sökmotorernas kärlek och därmed få trafik till din sajt eller blogg.

3. Skapa tre till fem innehållskorgar
Skapa förväntningar som får dina besökare att återkomma till din blogg eller sajt. Om du har 'Dagens recept' eller 'Bilmekanikerns 100 bästa tips' vet både de och du vilket innehåll som skall produceras. Du kan göra det själv eller be en duktig bloggare om hjälp.

4. Gör schema
Med hjälp av ett månadschema eller kvartalschema får du överblick och kan planera arbetet med att blogga, twittra eller uppdatera en sajt. Kombinera gärna med att göra inläggen i förväg och ställa in för publicering. De flesta bloggverktyg har denna funktion och andra sociala medier kan du sköta med gratisprogrammet Buffer.

5. Använd mallar
Ingen orkar vara kreativ varje dag. Använd mallar för att kunna hålla en jämn, hög kvalitet. En intervjumall (max tio frågor), en tipsmall (max fem tips) och en fråga/svar-mall underlättar ditt arbete. Att göra intervjuer är busenkelt om du mejlar över frågorna till tio olika personer och med deras svar får ihop tio blogginlägg. Förutom att ditt arbete underlättas känner dina besökare igen sig, vilket är uppskattat av många.

Läs mer om och av Nina Jansdotter här: ninajansdotter.com
Läs mer om och av Jacqueline Kothbauer här: mediababe.se

Bild Nina: Vision Takeoff
Bild Jacqueline: Anton Östlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar