måndag 2 januari 2012

Från frö till fullfjädrad affärsidé

För några veckor sedan var Ditt Företag Online på Sverigeturné. I Umeå stötte vi på Anna och Pekka Böökari, grundare till webbutiken Kotteshoppen. De var på plats för att samla inspiration och kunskap för vidare satsningar. Vi haffade Anna för en lite längre pratstund.

För drygt fyra år sedan planterades ett litet tankefrö i makarna Böökaris huvuden. En spirande längtan efter att få arbeta så mycket hemifrån som möjligt växte sig allt starkare. Både Anna och Pekka trivdes bra hemma med barnen och såg fram emot att kunna styra sina tider mer självständigt. Sommaren 2007 slog tankefröet så tillslut ut i form av webbutiken Kotteshoppen.


- Det första vi gjorde var att be en programmerare att designa en gratisshop. Eftersom vi inte själva hade några programmeringskunskaper att tala om behövde vi en hel del support. Vi hade inte heller någon som helst tidigare erfarenhet av e-handel, berättar Anna.

Efter en många timmars experimenterande och envis ihärdighet, kom kotteshoppen.se allt närmare sin nuvarande form. Under årens som gått sedan starten har butiken utvecklats från att bara sälja barnkläder, till att även erbjuda barnfilmer, pyssel, leksaker och spel. Fördelarna med en e-handel har också utkristalliserat sig allt tydligare.

- Bara det att vi kan nå till alla som har dator i hela världen är fantastiskt. Vi har levererat till hela EU, USA och Australien, de två sistnämnda bara på begäran från kunderna. Visst stöter man på utmaningar, men möjligheterna överglänser svårigheterna med så stor marginal att vi inte har ångrat oss en sekund.

Anna och Pekka arbetar på olika sätt med driva folk till hemsidan, bland annat via sökord. De är aktiva i sociala medie-kanaler och driver sedan tre år tillbaka även en blogg på hemsidan. Den kom till dels i marknadsföringssyfte och dels som en utloppskanal för ett stort skrivarintresse.


- Bloggen bidrar till att synliggöra produkterna på ett tydligare sätt än vi kan göra på hemsidan. Vi kan hänvisa till artiklar som är av särskilt stort intresse för våra bloggläsare, artiklar som behandlar såväl e-handel som barnkläder eller leksaker.

Anna och Pekka är själva småföretagare och vill gärna dela med sig av sina erfarenheter. Nedan ger de tre konkreta råd till andra som är i begrepp att starta upp en hemsida och eventuellt planerar att sätta igång med e-handel:

1. Välj domän- och företagsnamn med omsorg.
2. Undersök marknaden på nätet ordentligt (läs mer om detta i vår gästskribent Fredrik Lyrekogs krönika här: Nio steg till lyckad webbsatsning för småföretagare).
3. Välj en webbshopsleverantör som kan tänkas uppfylla alla framtida behov vad gäller teknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar