tisdag 17 januari 2012

Innehåll på webben - hur gör man för att sticka ut?

- Sätt upp en enkel innehållsstrategi och låt läsarna strömma in

Internet är fullt av rikt innehåll inom så gott som varje ämne. Det betyder dock inte att du
bör skriva artiklar inom hela spektrumet, tvärtom. Ditt innehåll bör vara så nischat som möjligt. Och framför allt – ditt innehåll måste tillföra värde.


När du skriver innehåll/artiklar till din webbplats är det rimligt att lägga minst en timmes jobb per artikel. Det inkluderar då utgallring av information från några olika källor samt finjusteringar av din text (korrekturläsning, rubriksättning, länkning etc.). Nätets oändliga källa till innehåll och information är både dess styrka och en del av problemet. Man måste sticka ut.


Du bör ha en innehållsstrategi, även om det är en grundläggande sådan. Den här bloggen har en innehållsstrategi, så även min egen blogg Wolber World. Faktum är att jag tror att de flesta seriösa bloggar har någon typ av redaktionell plattform - även om den kanske inte alla gånger är nedskriven.

Tre grundläggande delar att börja med:
1. Ämnesval
Först av allt: fastställ vilka ämnen din webbplats kretsar kring och vad din målgrupp kan tänkas vilja läsa om. Ha en brainstorm med kollegor eller vänner. Gör lite research på nätet för att se hur andra gör (men kom ihåg att du ju ska sticka ut!).

2. Ansvarig
En till synes självklar del som ofta glöms bort, är att du måste bestämma vem som ska uppdatera webbplatsen regelbundet. Ska du göra det själv (vilket kräver betydande tid och ansträngning)? Har du någon anställd/kollega som ska göra det? Ska du dela det med någon? Du kan förstås välja att betala någon annan att göra det, vilket sparar dig både tid och ansträngning, men ökar dina kostnader. Oavsett vad du väljer – skriv ner det!

3. Frekvens
Hur ofta ska du uppdatera? Många är entusiastiska i början och lägger ribban högt, för att sedan ledsna och låta satsningen dö ut. En bättre taktik är att treva fram lite försiktigt. En artikel/innehållsuppdatering i veckan kan vara lagom att starta med, för att sedan med tiden – om det känns rätt – trappa upp successivt.

Viktigt för att skapa bra webbinnehåll är som sagt att det måste vara unikt och värdefullt. Säg att en bloggare tillbringar ett par timmar på att skriva ett blogginlägg om ett aktuellt ämne, samtidigt som hundratals andra gör det samma. Vår bloggare gjorde dock sin hemläxa. Hon funderade ett extra varv kring nyheten och tog sig tid att skapa en säregen, djupgående analys. Den djupgående analysen tog mycket längre tid att skapa än en kort nyhetsnotis, men det placerade verkligen hennes blogg i framkant i jämförelse med de andra. Ibland kan en enda unik formulering i ett stycke vara pricken över i:t.


Snillrikt innehåll kan hjälpa dig och ditt företag att få din publiks uppmärksamhet, få feedback, öka antalet försäljningar och inkomster samt öka din webbplats popularitet. Bra innehåll är inte bara intressant för den inledande läsaren. Ofta blir effekten att inlägget/innehållet/artikeln rekommenderas hej vilt till andra, genom läsarens sociala kanaler. Eftersom du omöjligen kan veta allt om din målgrupp: försök variera ditt innehåll för att testa dig fram. Medan dina blogginlägg självklart ska kännas aktuella kan det vara taktiskt att skriva en del "statiska" sidor också. Med andra ord - värdefullt innehåll som inte behöver uppdateras kontinuerligt eller ändrats väsentligt. Det kommer att spara dig tid och pengar, men fortfarande förse läsarna med kunskap inom ämnet.

Om ditt innehåll är lite kontroversiellt, använd det till din fördel. Ge läsarna plats att lämna synpunkter, förslag, eller att diskutera sina egna. Kommentarsfält och forum är utmärkta arenor för den här typen av användargenererat innehåll.

En stor, innovativ plats på webben är som att bygga ett hus. Det kräver planering, förberedelser, tid, djupt engagemang och ibland mycket pengar. Det finns inget snabbt, enkelt sätt. Men när du väl lagt en stark grund med värdeskapande och unikt innehåll och hittat din publik – då är det svårt att misslyckas.

Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se

Jag finns även på Twitter och Google+

Vi hörs!

Bild 1
Bild 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar