onsdag 8 februari 2012

Bli en stjärna på pressmeddelanden – del två

För ett par veckor sedan publicerade vi första delen i vår grundläggande pr-skola. Helena Skarle från Wenderfalck och Erik Yström från Sony Ericsson gav då sina bästa tips för hur man skriver ett bra pressmeddelande. I del två går vi kort igenom hur du, efter att du ha skapat ditt pressmeddelande, bär dig åt för att distribuera detta på bästa sätt.


1. Läs igenom din text både en och tre gånger så att du är säker på att inga stavfel stör budskapet.
2. Skriv ”Pressmeddelande” och dagens datum i övre vänstra hörnet samt en bild på företagets logga.
3. Infoga namn och titel på lämplig kontaktperson (du eller någon annan på företaget) + e-postadress och telefonnummer.
4. Längst ner på pressmeddelandet, skriv en kort beskrivning av företaget. Det gör att journalisten snabbt får koll på vad ditt företag gör.
5. Klistra in en version av pressmeddelandet direkt i mailet.
6. Bifoga gärna en bild som illustrerar din nyhet på ett bra sätt. Använd små tumnaglar för snabb överblick och möjlighet att länka direkt till bildfilen.
7. Kolla upp vilka medier som är mest relevanta för din nyhet. Samla mailadresser till redaktionschefen eller den journalist som bevakar just ditt område. Sammanställ adresserna i ett excel-ark, så att du enkelt kan återanvända dem vid ett senare tillfälle.
8. Om du har en nyhet som är relevant för en mängd tidningar, klistra in alla relevanta mailadresser i ”Hemlig (dold) kopia”-fältet. Skriv din egen adress i ”Till”-fältet.
9. Har du bara hittat några få medier/journalister som är intressanta? Skicka separata mail till var och en och inled mailet med en personligare hälsning.
10. Skicka ut pressmeddelandet på morgonen. Gärna innan kl 9.00 då de flesta redaktionsmötena hålls.
11. Vill du vara säker på att mailet kommit fram, ring den/de viktigaste journalisten/-erna och hör efter om de läst ditt meddelande. Om de inte tagit emot ditt mail – be att kort få förklara vad nyheten gäller och fråga om det kan vara intressant att du skickar igen.


En alternativ väg att gå är att skapa ett konto på en tjänst som Newsdesk. Där får du hjälp med vilka journalister som finns inom ditt fält, nödvändig information och distribution. Det finns olika konton, både betal- och gratiskonton, att ansluta sig till: http://get.mynewsdesk.com/sv

Vi har i ett tidigare inlägg pratat om hur företag kan dra nytta av Google+ genom Google+ Pages. Vad du också kan göra, är att leta upp relevanta journalister på Google+ och samla dem i särskilda journalistcirklar. När du ansluter dig till Google+ får du instruktioner om hur du går tillväga för att skapa olika cirklar. Du kan sedan dela pressmeddelandet med de journalister du lagt till.

Nu behärskar du grunderna för pressmeddelandedistribution. I ett kommande inlägg går vi igenom några fler icke-traditionella distributionsvägar som du kan inspireras av, för fler sätt att nå ut med dina företagsnyheter.

Lycka till!

Bild 1
Bild 2



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar