fredag 3 februari 2012

Fredrik Lyreskog: Sluta fumla - skriv som en copywriter!

Hur kan du nå ut och påverka din publik med ditt skrivande? Skriver du som en amatör eller som ett proffs? Lär dig tre enkla knep som kommer att förbättra ditt skrivande och hjälpa dig att beröra din publik.

Amatörer skriver för sakens skull. Även om det kan skapa stora mängder innehåll och ge personlig njutning, kommer det inte att hjälpa dig förbättra företagets framtidsutsikter eller få din publik att utföra en handling.

Så - vad är målet med proffskrivande, och hur kan det förändra dina affärer? Professionella skribenter har alltid ett huvudmål i åtanke med allt de skriver. De vill beröra sin publik. Duktiga skribenter strävar efter att hjälpa sin publik genom att se med deras ögon och få dem att förändra sitt beteende.


De allra flesta kan få ihop en text inom ett givet ämne, men om du verkligen vill påverka genom ditt skrivande måste du lära dig att skriva för att konvertera. Det är hela skillnaden mellan att bara vara informativ och att vara övertygande.

1. Rätt målgrupp
Om du vill nå din målgrupp är det helt avgörande att du förstår dem, kan komma ur ditt eget perspektiv och skriva utifrån deras perspektiv. Ett vanligt sätt att identifiera sin målgrupp är att försöka fastslå saker som ålder, kön, stad, inkomstnivå, konsumtionsvanor, jobb, fritidsintressen, talanger, etc.

När man vet vem man pratar med är det lättare att skräddarsy budskap för att få den respons man önskar. Till exempel kommer ord som "revolutionär", "avancerad" eller "ny" med all säkerhet att tilltala 18-30-åringar, medan en målgrupp på 60-70 år förmodligen kan få närmast negativa reaktioner av samma glosor. De föredrar snarare ord som "bevisat", "säkert" och "prisvärt".

2. Rätt kontext
Med kontext menar jag den mediakanal som används för att förmedla ditt budskap, till exempel magasin, dagstidningar, böcker, radio- och TV-annonser, bloggar, adwords, pressmeddelanden etc. Hur och var du väljer att synas beror givetvis till stor del på din målgrupp.

Vi utsätts alla för stora mängder skriftlig kommunikation som vi väljer att bara skumma igenom eller helt ignorera. Exakt samma budskap skulle dock kunna fånga vår uppmärksamhet på ett helt annat sätt, om det presenterades på en plats som är tilltalande för oss. Placeringen kan göra oss mer benägna att läsa och ta in budskapet. Att skriva konverterande handlar om att nyttja den bästa platsen för ämnet och publiken. Det är inte alls säkert att det är din egen sajt, det kan lika gärna vara en branschblogg, en nättidning, ett nyhetsbrev eller kanske ett videoklipp på Youtube.


3. Rätt effekt
Det finns tre typer av effekter: veta, känna och göra. En “vetaeffekt” syftar till att ge läsarna ny information, eller gammal information arrangerad på ett nytt sätt, för att hjälpa dem att lära sig saker de inte visste förut. Vetaeffekten ska vidga deras perspektiv. En “känsloeffekt” strävar - som namnet antyder - efter att väcka starka känslor hos publiken, medan “göraeffekten” är utformad för att få en publik att ta till mycket specifika, omedelbara och konkreta åtgärder. Till exempel registrera sig eller köpa en produkt i en e-butik.

Amatörer försöker täcka in alla dessa tre effekter medan proffsen fokuserar på en. Hur vill du att människors liv ska förändras när de läser och tar till sig dina budskap? Vad vill du uppnå med budskapen? Vill du att de i första hand ska veta, känna eller göra något? Mitt råd är att plocka en av de tre effekterna och fokusera på den.

Lycka till!

Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se
Jag finns även på Twitter och Google+

Bild 1
Bild 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar