torsdag 8 mars 2012

Den digitala entreprenören

Anders Karlsson drog igång sin första e-butik 2007, i samband med att han började importera en ny sportprodukt till Sverige. Redan ett år senare utökades verksamheten, när Anders tillsammans med en kollega startade upp webbutiken Kakadu Traders. Vid årsskiftet 2010/2011 tog han över butiken i sin helhet och i början av 2012 köpte han även Barahandtag.se.

- Att driva fler e-butiker än Kakadu Traders hade funnits i mina tankar sedan våren 2011. Säsongen för de kläder vi säljer är väldigt stark under hösten och tidigt på våren. Men man måste ju ha något projekt att arbeta med när säsongen är låg. Att det blev just Barahandtag.se beror dels på att jag kunde köpa butiken – som när jag tog över den inte ens blivit lanserad – för en rimlig peng. Men även på att konkurrensen för denna nisch var ganska låg.


Idag driver Anders o co tre butiker, alla tre säljer uteslutande via e-handel. Främsta anledningen till att Anders valde att satsa på e-handel var att hans dåvarande chef drämde till med en rejäl lönesänkning. Anders ville helt enkelt hitta ett sätt att ersätta lönenivån.

- En lite mer filosofisk förklaring är att företagandet ligger i blodet på mig. Jag startade mitt första bolag när jag var 16 år och har nog alltid vart intresserad av webben. Att på senare år kunna kombinera två stora intressen var onekligen lockande. Min första e-handel var ingen direkt lysande affär, den fick jag mer eller mindre lägga ner efter ett år. Men i samband med det fick vi agenturen för Kakadu Traders och drog upp den första ”riktiga” e-butiken.


Kakadu Traders hade mycket sporadisk trafik det första året, mer eller mindre alla kunder ringde in och beställde produkter via telefon eftersom butiken var så undermålig. Men det rör på sig, sedan starten har omsättningen ökat mer än tio gånger mot 2008.

- I början hade vi inte ens hört talas om sökmotoroptimering. Idag är nära hälften av all trafik på Barahandtag.se betald trafik, så där fungerar det riktigt bra. Utöver sökordsannonsering via Google AdWords är det sökmotoroptimering som gäller för vår del, att synas i de organiska sökresultaten. Det är det absolut viktigaste för oss.

Både Kakadu Traders och Barahandtag.se har Google+, Facebook- och Twitter-ikoner på hemsidan. Ambitionerna att öka aktiviteten i de sociala medierna finns där, men tiden räcker inte alltid riktigt till.

- Vi postar på Google+ och Facebook ett par gånger per månad, men vi behöver bli bättre där. Kontinuiteten är viktig, så att de som följer dig känner att det är fart och att det händer mycket. Vår mediokra satsning på sociala medier har inte gett oss någonting i försäljningssynpunkt, men däremot har framför allt Twitter tillfört otroligt mycket idéer och kunskap. Utan de fantastiskt kunniga och intressanta människorna som finns där hade jag nog fortfarande suttit med en statisk HTML-sida nu, med beställningsformulär anno 1998.


Anders har ett råd till andra företagare som är på väg att starta upp en e-handel: gör det bara. Naturligtvis ska man utföra viktigt, grundläggande arbete som att få koll på konkurrensen, hitta rätt leverantörer, scanna av marknaden etc. Men har man väl kommit förbi det är det enligt Anders bara att trycka gasen i botten.

- Det finns en miljon saker på att-göra-listan och den kommer aldrig att bli mindre. Du säljer mer på att ha en halvbra e-butik än att inte ha någon alls. Du kommer rakt in i verkligheten när kunderna börjar höra av sig med frågor, vilket med stor sannolikhet bara kommer att leda till att du får en bättre e-handel. Så kör!

Den något slitna klyschan att man lär av sina misstag, är i Anders fall i högsta grad verklighet. Några av misstagen hade kunnat undvikas genom bättre koll, såväl på marknaden som på underleverantörer.

- Naturligtvis hade det varit ekonomiskt fördelaktigt att redan 2008 förstå vikten av sökmotoroptimering. Att under två år driva en e-butik och mer eller mindre tro att slumpen drar kunderna till dig är ett ganska kraftigt misslyckande får jag säga. Men jag har i alla fall lärt mig att jag måste kunna lite om allt för att så gott det går undvika att bli lurad av leverantörer. Det kan vara en hård men oerhört nyttig skola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar