fredag 9 mars 2012

Fredrik Lyreskog: Varumärkesarbete - inte bara för stora företag

Varumärkesbyggande är processen för att skapa distinkta och hållbara uppfattningar i medvetandet hos konsumenterna. Ett varumärke är en permanent och unik identitet sammanflätad av element som personlighet, kvalitet, ursprung och åsikter.

Även om de flesta människor förknippar varumärken med stora företag, kan även små företag använda lönsamma varumärkestekniker. När den hemmaarbetande krukmakaren knyter en snyggt designad tag på sina produkter och berättar historien om vem hon är och var hennes skapelser kommer ifrån - då är varumärkesarbetet naturligt i hennes jobb. När tobaksbutiken på hörnet har tryckt upp sin logga på kassarna i stället för att erbjuda kunderna blanka dussinkassar, då är det varumärkesbyggande.


Kännetecken för ett varumärke kan vara saker som logotyp, färgschema, typsnitt, slogans, ljud eller jinglar, maskotar, förpackningar, lukter, former och beteenden. Och mycket mer än så!

Varför varumärkesarbete lönar sig

Tid, pengar och ansträngning som läggs på varumärkesarbete kommer tillbaka mångdubbelt om det görs på rätt sätt. Här är åtta fördelar:

1. Minne. Det är lättare att komma ihåg symboler och logotyper än företagsnamn ("vad var det de hette nu igen?").

2. Lojalitet. När människor har en positiv upplevelse av ett minnesvärt varumärke är de mer benägna att köpa just den produkten eller tjänsten igen än konkurrerande varumärken.


3. Bekantskap. Psykologer har visat att bekantskap framkallar samtycke. Det gör även icke-kunder mer benägna att rekommendera ett varumärke som de känner till.

4. Premium-image – högre pris. Varumärkesarbete kan lyfta anseendet av det du säljer och få kunder som är villiga att betala mer för en märkesprodukt eller -tjänst.

5. Förlängningar. Med ett väletablerat varumärke kan du hälla över ditt varumärkes trovärdighet och tyngd till en ny produkt, tjänst eller plats som är lättare att sälja.

6. Större värdeökning. Att etablera ditt företags varumärke betyder i regel att du kan få ut mer pengar för företaget när du väljer att sälja det.


7. Lägre kostnader för marknadsföring. Även om du måste investera pengar för att bygga ett varumärke får du mer pang för pengarna när du väl skapat ett.

8. Lägre risk för konsumenterna. Människor tenderar att välja märkesleverantören framför ett okänt varumärke när de är rädda för tekniskt strul eller annat krångel. "Better safe then sorry".

Därför lönar sig varumärkesarbete.

Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se
Jag finns även på Twitter och Google+

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar