söndag 15 april 2012

Navid Modiri: Sju livsvktiga saker du inte fick lära dig om entreprenörskap, punkt 6

Människan har alltid varit en entreprenör, eftersom hon alltid har hittat ett sätt att skapa ett värde för sig själv och för andra. Ordet entreprenör kommer från när en gammal fransk kung var för lat för att utkämpa sina egna krig och lade ut förvärvningen av soldater på en så kallad entreprenör. Idag finns det andra typer av entreprenörer än krigsherrar som pekar med hela handen. Det finns människor som säljer strumpor, streamad musik, nybakat bröd och matkassar över nätet. Alla är de entreprenörer. Det gemensamma för dessa människor är inte att de har förstått hur de fyller i blanketter från Skatteverket och Bolagsverket. De har lärt sig att följa sitt hjärta och skapa värde utifrån en idé.

Här är sju saker du kan göra för att bli en bättre entreprenör och människa. Kommer du på fler tips så hör gärna av dig till navid@modiri.se så kan vi sätta ihop nästa lista tillsammans.



6. Konsten att finnas i stunden
Jag brukar tänka att vi lever stora delar av våra liv som kursiva bokstäver - lite lätt framåtlutade. Varje situation är bara en transportsträcka till nästa, varje person på minglet är bara en trampolin till någon mer intressant och varje uppdrag ska avslutas bara så att du kan påbörja eller sälja in nästa.

Som entreprenör är det viktigt att vara aktiv och hålla igång, men ibland kan det vara precis lika viktigt att vara närvarande. Det handlar inte bara om vad andra människor kan känna och tycka, många är väldigt mottagliga och kan snabbt känna av att du inte är mentalt närvarande. Men det handlar också om dig själv. Genom att vara frånvarande förlorar du stora delar av det du upplever. Oavsett hur många lyckade uppdrag du genomför eller hur stora delar av ditt arbete som går bra är du inte närvarande för att känna av belöningen.

Börja med: att stänga av din telefon, mail och andra former av kommunikationskanaler ett par timmar om dagen. Kanske till och med när du sitter i ett möte eller träffar en kollega eller potentiell uppdragsgivare.

Tänk på: att det syns på dig att du inte är närvarande. Behåll ögonkontakt, visa att du lyssnar aktivt genom att sammanfatta och ställa följdfrågor. Undvik att titta på telefon, klocka eller kalender under tiden som du lyssnar.

Prova gärna: att våga vara tyst. Känn efter hur det ni pratar om känns och hur det påverkar dig.

Punkt 1: Konsten att inte göra något
Punkt 2: Konsten att andas dig lugn
Punkt 3: Konsten att blunda och hoppa
Punkt 4: Konsten att ta in vad andra människor egentligen säger
Punkt 5: Konsten att ta på sig andras ryggsäckar

Bild: Flickr/h.koppdelaney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar