fredag 11 maj 2012

Bootstrapping - företagare tipsar: del 3

Vi kör på med tredje inlägget om bootstrapping - hur du utan extern hjälp, kapital eller sparade pengar kan lyckas med ditt företag.

Ian Ippolito har med sitt vWorker, gått från att vara en liten enmansfirma till att bli en stor organisation med 15 anställa. Han berättar hur han gått tillväga:

- Vi har vävt in bootstrapp-mentaliteten i företagets DNA, den genomsyrar allt vi gör. Innan vi utför ett jobb frågar vi oss alltid om det kommer att medföra mer vinst än vad det kostar oss. Om svaret är någonting annat än ja, väljer vi att inte göra det. Det kan låta självklart, men 99 procent av alla företag missar att ställa sig samma fråga.


- Jag själv, trots min roll som VD, är dessutom alltid den som installerar datorer och annat på kontoret innan nya medarbetare börjar. Varför betala någon att göra det när jag lika gärna kan göra det själv? Samma sak gäller kontorsmöbler - varför välja en kontorsstol för en hutlös summa när de billigare alternativen ofta är lika bekväma och funktionella?

Melissa Picolli är grundare till Bija Body, en växande verksamhet fokuserad på kroppsvård och te.


- Jag skulle kunna berätta om fördelarna med bootstrapping i all oändlighet. Men för att hålla det kort: jag har ett bra tips som inte bara sparar mig pengar utan som dessutom minskar en hel del avfall. Det handlar om mitt förpackningsmaterial. Förpackningsmaterial är dyrt men utan det skulle våra produkter anlända repade. Vi började därför samarbeta med ett lokalt sjukhus, som dagligen får transporter med ömtåliga och sköra produkter levererade till sig. Sjuksköterskor och lagerarbetare ser till att spara de förpackningar som varorna transporteras i och lämnar förpackningarna till mig två gånger per vecka. I gengäld får de kraftigt rabatterade priser på mina produkter. Hade vi köpt förpackningar på vanligt sätt, skulle varje levererat paket i genomsnitt ha kostat cirka 50 cent (ca 3,50 kr). Under det senaste året har vi sparat hundratals dollar, samtidigt som vi räddat stora mängder avfall från att gå till återvinning utan att ha förbrukat sin fulla användningspotential. Vårt motto är att om kostnaden inte bidrar direkt till produkternas kvalité, så måste den minimeras.

Bild 1: Flickr/zzpza
bild 2: Flickr/.jo.hardell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar