söndag 13 maj 2012

Bootstrapping - företagare tipsar: del 4

I de tre föregående inläggen (nedan) har vi kommit fram till att du faktiskt inte behöver inteckna ditt hus eller pantsätta en familjemedlem för att starta företag. Här kommer den fjärde och sista sammanställningen med tips från företagare som har använt sig av tekniken bootstrapping och genom den sparat pengar på smarta lösningar.

Teresa Bryan, VD för Bryan Family Enterprises, ger här några värdefulla tips för hur du kan spara in pengar i företaget:


- Anlita en webbdesigner för att göra en mall för din webbsida. Lär dig sedan själv hur den fungerar så att du inte behöver anställa någon för ändringar och uppdateringar. Du kan då också själv göra riktad annonsering. Jag hade ingen som helst erfarenhet av HTML eller webbdesign, men har insett att Google-sökningar är guld värda för att hitta och lära sig ny kunskap.
- Vi tar alla våra marknadsföringsfoton själva och gör våra egna videos. Som betalning till modellerna erbjuder vi gratisprodukter från vårt sortiment. Använd gärna kameran flitigt och visa resultatet på hemsidan.
- Sätt upp ett kontor hemma och jobba hemifrån.
- Beräkna din ROI (return on investment) direkt på varje uppdrag. Vi var med på tre mycket dyra mässor innan vi insåg att värdet av exponeringen inte leve upp till de satsade pengarna. Vi kunde ha utnyttjat både tiden och pengarna bättre genom att prata direkt med potentiella kunder, snarare än att brottas med andra konkurrenter och i bästa fall få tio okoncentrerade sekunder av köparnas uppmärksamhet.


Ashley Baxter, ägare av Baxie 404, ger följande råd:

- Jag är en så kallad employed entrepreneur, vilket innebär att jag arbetar med mitt eget företag på fritiden samtidigt som jag har ett heltidsjobb. Mitt mål är att producera online-utbildningar i marknadsföring till små företag. Jag har lärt mig att en nyckelförutsättning för att företaget verkligen ska komma igång är att man gör det som man är bäst på. Jag har därför börjat ta på mig frilansuppdrag inom mitt område. Det gör att jag får en liten inkomst från min verksamhet med de verktyg som jag redan har, till en låg eller ingen startkostnad.

När arbetet är slutfört tar jag pengarna från mina frilansjobb och återinvesterar dem i mitt företag. Genom byteshandel med vänner som kan hjälpa mig med olika element inom projekten får jag saker gjorda gratis eller till en mycket låg kostnad. Istället för pengar får de betalt i marknadsföringstjänster.

Bild 1: Flickr/Shermeee
Bild 2: Flickr/Aaron Patterson

1 kommentar:

  1. Benjamin Briel Lee var hela tiden mycket professionell och höll mig medveten om allt som hände. Om jag hade några frågor var han alltid tillgänglig att svara på. Detta var mitt första hemköp, jag visste inte mycket om låneprocessen, han gjorde det väldigt enkelt att förstå de saker jag hade frågor om. Jag gillade verkligen att arbeta med honom. ”
    Han är en låneansvarig som arbetar med en grupp investerare som är villiga att finansiera alla projekt eller låna dig alla belopp med mycket låga räntor. Kontakta Benjamin Briel Lee E-post: 247officedept@gmail.com Whats-appnummer: + 1-989 -394-3740.

    SvaraRadera