fredag 4 maj 2012

Tre saker du bör lägga pengar på

Så gott som alla småföretagare har det ibland lite knapert. Fakturor som inte blivit betalda, måste-investeringar och annat smått och gott kan gräva djupa hål i plånboken. Fredrik Lyreskog skriver i inlägget nedan att är det någonting som man inte ska dra ner på även i lite påvrare tider, så är det marknadsföring. Det stämmer till fullo, men det är inte den enda investeringen som bör bevaras när andra ryker. Här listas tre ytterligare saker som du bör tänka igenom både en och två gånger innan du drar ner på eller bestämmer dig för att fixa själv. Ibland är det faktiskt både billigare och mer effektivt att lämna över utförandet till experterna.


1. Visitkort
Vistaprint och andra webbplatser har gratis mallar som du kan anpassa för att skapa dina egna visitkort. Men vill du verkligen använda en mall som hundratals andra företag redan har använt? En av poängerna med ett visitkort är det ska att sticka ut och vara minnesvärt. Det är näst intill omöjligt att få till med en klipp- och klistramall.

Alternativ:
Att anlita en duktig designer kan vara billigare än du tror. Speciellt om du väljer en relativt ny frilansare eller en student. Du kan även använda ett crowdsourcing-verktyg, som t.ex 99designs. Passa också på att utföra flera projekt samtidigt, till exempel visitkort, broschyrer och direkta utskick. Det kan i sig spara in en del pengar.

2. Mobila applikationer
Det finns över 500 000 appar. Många har få eller inga användare alls. Det finns en ganska självklar anledning till det. Med hjälp av DIY (Do It Yourself)-konstruktionsprogram kan du relativt enkelt utforma appar på egen hand. Vad dessa konstruktionsprogram dock inte gör, är att hjälpa dig med den nödvändiga mobilappstrategin, vilket blir fallet för de flesta egenproducerade appar. För att bli framgångsrik behöver appen sticka ut eller åstadkomma någonting. Att skapa en app t.ex. för att kunder ska hitta dig är rätt meningslöst, lokalisera din verksamhet kan Google Maps göra åt dig.

Alternativ:
Hitta en mobilapputvecklare med erfarenhet inom din bransch. Är du i resebranschen - hitta en designer som har skapat bra reseappar och låt utvecklaren guida dig till att bygga en effektiv mobilapp.


3. Innehåll
Många företag underskattar effekten av bra innehåll i texter som ska få kunderna att känna för företaget och konsumera deras produkter. Därför vill de inte heller betala för att få bra innehåll. Men det är långt ifrån enkelt att själv skapa säljande texter med rätt balans. En professionell skribent eller marknadsförare kan bidra med ett utifrånperspektiv och har kunskapen att skapa innehåll som ger en positiv bild av ditt företag.

Alternativ:
Om du inte har råd med en skribent eller marknadsförare på heltid, outsourca dina texter till en frilansare eller ett företag. Leta efter ett företag eller en författare som har skrivit bra texter om din bransch tidigare och förhandla fram en pris för ett antal artiklar.

Bild 1: Flickr/matthew solle
Bild 2: Flickr/Sean MacEntee

Inspiration till inlägget hämtad från: Smallbiztrends.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar