onsdag 2 maj 2012

Varför sprider vi saker vidare?

Dagens medialandskap håller på att ritas om. Det räcker inte längre att från företagets sida pumpa ut reklambudskap till höger och vänster. Marknadsföring syftar mer och mer till att kunder rekommenderar produkter och tjänster och sprider information om varumärken i olika kanaler. Som i inlägget nedan. Konsumenternas rekommendationer kan ha en enorm impact idag. Men vad är det då som får konsumenter att sprida information? Frågan är högst aktuell men svaret har funnits betydligt längre än sociala medier och mobilappar.


Redan 1966 skrev den österrikiske psykologen och marknadsföraren Ernest Dichter artikeln "How Word-of-Mouth Advertising Works", som publicerades i Harvard Business Review. Dichter redogör i artikeln för varför konsumenter sprider information vidare. Dichter redovisar fyra olika sätt att få konsumeter engagerade och sprida information om vårt varumärke.

1. Produktengagemang - när användandet av produkten skapar spänning och känslor.
2. "Själv"-engagemang - när konsumenten upplever någonting nytt hos sig själv som han/hon vill berätta om.
3. "Andra"-engagemang - när själva informationen som en person sprider kan gynna någon annan.
4. Budskapsengagemang - när kommunikationen/reklamen står ut till den grad att kunden vill berätta om den.


Oavsett var engagemanget kommer ifrån, ökar sannolikheten att kunden sprider information om varumärket, om det antingen är en fantastiskt produkt i sig, har ett intressant budskap eller att informationen på något sätt handlar om konsumenterna själva eller kan gynna någon i deras omgivning.

Ett varumärke som kan skapa engagemang på så många olika sätt som möjligt, har helt enkelt högre sannolikhet att bli en "snackis".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar