måndag 18 juni 2012

Let your people go surfing

Vad är det som avgör varför vissa småföretag aldrig riktig tar sig ur anonymitetsträsket medan andras omsättningar överstiger miljoner? En bra produkt som erbjuder värde till kunden är grundläggande, men ofta räcker inte det. För att rusa mot stjärnorna behöver du både kunder och anställda som tycker om och kan identifiera sig med ditt företag. Det krävs en vision som attraherar omgivningen. Som ägare/VD är det ditt ansvar att se till att företaget står för och strävar mot någonting som kan få kunder och anställda - hur klyschigt det än kan låta - att brinna. Chefen måste kunna svara på vad visionen med företaget är. Visionen är oerhört viktig.



Detta gick upp för bergsklättraren Yvon Chouinard när han på 60-talet började tillverka egen utrustning för bergsklättring. Det dröjde inte länge förrän allt fler i Chouinards omgivning började fråga efter utrustningen och grunden för företaget Patagonia började sakta men säkert ta form. Från allra första början lät Chouinard sitt eget intresse för naturen genomsyra företaget. Visionen var att skapa högkvalitativa produkter med minimal påverkan på naturen. Företaget arbetade aktivt för bättre miljö och nöjda medarbetare. Organisationen byggdes av människor som helt och fullt delade Chouinards vision.

Idag omsätter Patagonia nära två miljarder och företaget är världskänt för sitt arbete med miljöfrågor och personalpolitik. Chouinards vision lever starkare än någonsin. Personalen får under arbetstid arbeta med olika miljöprojekt och Chouinard, som själv är en hängiven surfare, skickar ner personalen till stranden när vågorna är särskilt attraktiva.



Detta att uppmuntra personalen att gå och surfa blev titeln på Chouinards självbiografi och manifest för Patagonia. I boken berättar han sin egen historia och hur hans vision påverkat företagets framgång.

Bild 1: Yvon Chouinard
Bild 2: Patagonia.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar