fredag 8 juni 2012

Tre steg till ökat Word of Mouth, del 2

I måndags publicerade vi ett par tips för hur du kan öka på ditt positiva rykte bland befintliga kunder, så att de rekommenderar dig vidare och stannar kvar som lojala konsumenter. Här kommer några avslutande råd på vägen för att få en ordentlig WoM-skjuts.



3. Engagera
När du väl levererat en bra kundupplevelse och lockat konsumenter att hålla kontakt är det dags att ge relationerna liv genom engagemang. Att engagera människor innebär att du delar med dig av innehåll som inspirerar dina kunder, följare, epost-abonnenter, bloggläsare och andra onlinekontakter, för att de ska fortsätta att hålla koll på dig och ditt företag. Det enda som kan begränsa engagemanget är din egen fantasi. Oavsett om din målgrupp är andra företagare eller slutkonsumenter finns det fem generella typer av innehåll som du kan använda dig av i dina olika kanaler för att engagera dina kunder:

Frågor och Svar
Den enklaste typen av innehåll att skapa. Du ställer en fråga, ger ett svar och ber dina anhängare dela med sig av sina åsikter. Anknyt gärna frågorna till aktuella händelser i din bransch för att sporra till diskussion.



Dela med dig av information
Dela med dig av din kunskap inom ett ämne som är relevant för din bransch eller expertis. Berätta om andras nyheter, artiklar eller blogginlägg och kommentera/komplettera med dina egna åsikter/analyser/feedback på ämnet.

Diskussion
- "Fyll i tomrummen"-diskussioner är ett utmärkt sätt att få folk att delta. Frågorna består av en mening där deltagarna får fylla i de tomma rutorna.

Kampanjer och tillkännagivanden
Dela med dig av erbjudanden. Låt kunderna prova produkter och erbjudanden, dela ut kuponger, dra igång realisationer, sätt samman e-böcker och rapporter och/eller erbjud kostnadsfri rådgivning. Allt som lockar till engagemang.

Evenemang
Det är alltid bra att skapa roliga eller lärorika händelser som kretsar kring din verksamhet. Det enda som begränsar dig är (återigen) din fantasi. Anordna utbildningsseminarier, konferenser, privata försäljningstillfällen, öppet hus, mässor, trottoarförsäljning... Listan kan göras lång.

Utveckla marknadscykeln till dess att den rullar på som en väloljad maskin. Dina kunder kommer att stanna kvar och försäljning kommer att öka. Den största fördelen med cykeln är de gyllene WoM-ögonblick som den skapar, vilket driver nya kunder till ditt företag.

Inspiration hämtad från: www.entrepreneur.com

Bild 1. Flickr/lovelornpoets

Bild 2: Flickr/Horia Varlan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar