torsdag 2 augusti 2012

Säsongsinventering

Ok, det är augusti, snart höst, ny säsong, nya tag osv. Det är inte utan att det kan kännas lite trögstartat så här innan landets övriga befolkning dragit igång sina arbetsdagar med full fart. Men innan mailboxen åter igen fylls till bredden av förfrågningar och funderingar att ta ställning till, passa på att göra en inventering av dina arbetsdagar. Ta tillvara lärdomarna från våren och fundera på hur du kan göra hösten mer sorterad och produktiv. Ta chansen att rensa ur uppmärksamhetskrävande tidstjuvar och utnyttja din arbetstid bättre. Med några enkla knep kan du varje dag frigöra mer av din tid till produktivt arbete och öka din effektivitet väsentligt.

1. Sluta överbelasta dina att-göra-listor.
Listor i all ära, men det finns en risk att de går från att vara en hjälp till att bli ett krav. Att skriva ner varenda liten grej som finns att göra kan vara bra för minnet, men vad händer om du inte hinner med allt? Om du i slutet av dagen fortfarande har tio punkter kvar, som inte prickats av, kommer stressnivåerna att höjas och du riskerar att bli ofokuserad. Se till att bara skriva ner verkliga måsten och rationalisera bort mindre angelägna punkter.


2. Sluta med ospecificerade möten
Många småföretagare låter allt för mycket mötestid gå åt till att resonera sig fram till vad de faktiskt vill prata om. Ha en tydlig intention med varje möte och skriv ner tre prioriterade punkter som ni ser till att fokusera på.

3. Sluta svara på samma frågor
Svarar du ständigt på samma frågor från kunder och anställda? Istället för att känna dig som en repetitiv papegoja, skriv ner en Q&A med de vanligaste frågorna och lägg upp på er hemsida, alternativt spela in instruktionsvideos som kunderna kan få tillgång till via länkar i din mailsignatur. Vänj dig vid att hänvisa direkt dit.

4. Sluta äta lunch framför datorn/vid skrivbordet
Det kan kännas lockande att "spara tid" genom att slänga i sig en macka framför skärmen eller i all hast mellan två möten. Men faktum är att en kort paus hjälper dig att ta bättre beslut och hålla hjärnan igång under hela dagen.

5. Sluta bygga dokumenthögar
Istället för att lägga papper i högar enligt system som bara du själv känner till, arrangera dina dokument i systematiska arkiv och släng bort vartenda papper som inte är av ordentlig vikt/betydelse.

6. Sluta boka möten via telefon eller mail
Att boka möten via telefon eller mail kan resultera i evighetslånga kommunikationstrådar som aldrig tycks leda fram till ett beslut. Använd dig istället av ett kalendersystem (t.ex Google Calendar), där du kan föreslå tider och få svar från samtliga deltagare utan krångliga responsslingor.

Bild: Flickr/Hey Paul Studios

Inspiration: entrepreneur.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar