fredag 30 mars 2012

Koka soppa på en spik

Att vara en duktig entreprenör handlar inte bara om en affärsidé. Lika mycket handlar det om att tro på sin idé och ha drivkraften att gå sin egen väg. Som entreprenör är det viktigt att aldrig ge upp. Det spelar ingen roll hur konstig din idé är eller hur andra ser (ner) på den. Det handlar om att se ett behov eller nytta där ingen annan gör det.

Ett bra exempel på en enkel men häpnadsväckande framgångsrik idé är Pet Rock. Upphovsmannen, reklamaren Gray Dahl, kom på denna simpla men briljanta produktidé på 70-talet och lanserade den som ett substitut till ett sällskapsdjur. Inom bara några månader var Gray multimiljonär. Pet Rock har sålts i över fem miljoner exemplar.


Bakom Pet Rock låg funderingar på allt det krångel och alla de kostnader som husdjur för med sig. Produkten bestod helt enkelt av en alldaglig, grå sten som såldes till allmänheten som ett ”husdjur”. En föregångare till 1997 års “Årets Julklapp”, tamagotchin.

Dahl började importera stenar från hela världen som han sedan förpackade i en kartong, utformad som en provisorisk "transportbox" för husdjur. Innehållet bestod av en Pet rock och en Pet Training Manual. Utbildningsmanualen instruerade den nya ägaren hur man på bästa sätt tog hand om sitt nya ”husdjur”. Hur man gjorde den rumsren, hur man lärde den att lyssna till kommandon som sitt, stanna, rulla, spela död, etc.

En del i Dahls marknadsföringsstrategi var att förmedla att en Pet Rock gav konsumenten glädje, mer glädje än de kunde tro. Han övertygade konsumenten om att sällskapsdjursstenarna gav glädje genom sin blotta existens och påvisade att det inte är den faktiska saken som ger glädje till det mänskliga sinnet utan idén om objektet.

Produkten i sig var inte särskilt imponerade, däremot var idén och storyn kring produkten briljant. Den var enkel, effektiv och mycket framgångsrik. Med dagens digitala möjligheter är chanserna för att lyckas med en liknande produkt antagligen enormt mycket större än den var då.

Så - vad lära av det här? Bevisligen består ett framgångsrecept av 1) en bra idé, 2) en grundlig plan, 3) hårt arbete och 4) god marknadsföring. Men framförallt: en stark vision och en beslutsamhet om att aldrig ge upp.

Som J.P Morgan sa:
Millionaires don’t believe in astrology, but billionaires do.

Bild

torsdag 29 mars 2012

Samarbeta med dina konsumenter

Hur skapar man en interaktiv kundrelation? Karina Töndevold, forskare inom konsumentmarknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, berättar om de bästa sätten att inkludera kunderna i skapandeprocessen av en tjänst eller produkt.

Co-creation innebär att skapa värde tillsammans, så att både kund och företag får ut någonting av samarbetet. Kan det finnas någon risk med detta? Nej, egentligen inte, det är större risk att inte göra det, menar Karina.

Ett sätt att genomföra co-creation är att ge makt till sina konsumenter, till exempel låta dem komma med förslag på nya produkter/utveckling och sedan rösta på sina favoritförslag. Viktigt att fundera på är när och i vilken utsträckning man ska ta in konsumenterna. Är det för att komma på nya idéer, rösta på befintliga eller för att ta fram nya produkter eller tjänster? Och i vilket skede bör de inkluderas?


Co-creation är ett fördelaktigt arbetssätt för små företag som inte har samma självklara led i sin organisation som stora företag. Internet är en av huvudnycklarna för framgångsrika samarbeten, eftersom man där, inom olika former av online communities, kan inkludera kunderna i att tycka, tänka och dela med sig av sina åsikter.

Karina hävdar som sagt att det finns större risker med att inte inkludera co-creation i företagets utveckling än att göra det, men betonar ändå att man bör vara medveten om och ha respekt för vad man ger sig in i. Startar man ett samarbete är det superviktigt att löpa linan ut. Frågar man konsumenter om råd måste man också vara beredd att slutföra de projekt som initieras. Att låta bli att återkomma till konsumenterna kan i värsta fall få dem att känna sig utnyttjade, vilket kan slå tillbaka negativt mot företaget. Det är viktigt att ha stor respekt för kunderna och visa att man verkligen lyssnar på dem.


Ett bra exempel på lyckad co-creation är när Lego skulle utveckla sin nya version av den redan framgångsrika produkten Mindstorms. Fyra frivilliga leadusers (riktigt skickliga legobyggare) fick kvala in för vara med och skapa en uppgraderad version. De fick betalt i form av Lego och prototyper av produkten. Konsumenterna bekostade till och med själva sina flygbiljetter för att komma till huvudkontoret i Danmark. Värdet för dem var att få en inblick i själva kärnan av företaget och vara med i tillverkningen av produkten. Lego lyckades genom projektet att skapa ordentligt buzz och fick samtidigt uppgraderat sin produkt helt enligt de mest lojala kundernas egna idéer. Onekligen en win-win situation.

PRODUKTUTVECKLING INOM CO-CREATION - BEGREPPSFÖRKLARING
Co-creation är i grund och botten en tjänst när kunder skapar värde till ett företag. Karina Töndevold berättar om olika sätt som företag kan ta med sig kunderna i sin produktutveckling.

Empower konsumeter
Ge makt till konsumenterna - ett sätt att skapa något tillsammans. Fundera på när och på vilket sätt kunderna inkluderas i processen. Företaget måste ha stor respekt för sina konsumenter när de ska skapa någonting tillsammans.

Säljande marknadsföring
Engagera konsumenterna för att sedan ge någonting tillbaka. Bäddar för konsumtion, eftersom man engagerar konsumenten i en längre kampanj som ofta går i flera steg. Kan leda till att man får en story knuten till den nya produkten.

Crowdsourcing
Handlar om att fråga ett mycket stort antal människor om råd och sammanfatta deras åsikter i ett resultat. Har tack vare internet blivit ett särskilt effektivt hjälpmedel.

Leadusers
Leadusers - lojala och frekventa kunder som skapar buzz och word of mouth (se nedan). Används ofta inom sportens värld. Talanger inom vissa sporter kan i vissa processer upptäcka nya behov som befintliga produkter inte kan tillgodose. Det leder då till nya innovationer och produktutveckling. Leadusers utvecklar ofta för sin egen skull, för att möta sina egna behov. Ofta trendsetters. Utmaningen är att hitta dem och få dem att vilja samarbeta med företaget.

Word of Mouth
Word of Mouth (WoM) handlar om att få kunderna att prata om och rekommendera företagets produkter. Kommer ofta från att ett företag bygger upp någon form av spänning, någonting som är så anmärkningsvärt att du måste prata om det för att förstå dig på det. Visar att det ibland kan vara bra att sticka ut.

Risker
Största risken med att involvera konsumenten är om det inte blir något resultat. Man riskerar då att bränna sina konsumenters förtroende. Sätt gärna upp en community och fråga vad de tycker och tänker om resultatet, men följ upp! Tänk igenom hela processen i ett tidigt skede. Många vill få sin åsikt hörsammad och ställer gärna upp i såväl marknadsundersökningar som fokusgrupper. Men det är bara kul så länge någon lyssnar och det blir ett faktiskt resultat.

Bild 1: Flickr/qisur
Bild 2: Flickr/puuikibeach

tisdag 27 mars 2012

Navid Modiri: Sju livsviktiga saker du inte fick lära dig om entreprenörskap, punkt 2

Människan har alltid varit en entreprenör, eftersom hon alltid har hittat ett sätt att skapa ett värde för sig själv och för andra. Ordet entreprenör kommer från när en gammal fransk kung var för lat för att utkämpa sina egna krig och lade ut förvärvningen av soldater på en så kallad entreprenör. Idag finns det andra typer av entreprenörer än krigsherrar som pekar med hela handen. Det finns människor som säljer strumpor, streamad musik, nybakat bröd och matkassar över nätet. Alla är de entreprenörer. Det gemensamma för dessa människor är inte att de har förstått hur de fyller i blanketter från Skatteverket och Bolagsverket. De har lärt sig att följa sitt hjärta och skapa värde utifrån en idé.

Här är sju saker du kan göra för att bli en bättre entreprenör och människa. Kommer du på fler tips så hör gärna av dig till navid@modiri.se så kan vi sätta ihop nästa lista tillsammans.


2. Konsten att andas dig lugn
En maratonlöpare får inte glömma bort att andas. Då är loppet över. Förutom att ha coola skor, pulsklocka, funktionella kläder och laserfokus behöver du kunna andas rätt.


Människan är designad så finurligt att vi inte behöver tänka på vår andning. Den sker automatiskt på samma sätt som blinkningar och tarmrörelser. Men om du andas medvetet och använder din andning på ett kontrollerat sätt kan du styra olika funktioner och skeenden i kroppen.

Men vad har då det här med entreprenörskap att göra?

Har du någon gång sprungit rakt in i ett möte? Har du stått två minuter inför en viktig presentation och hyperventilerat? Har du tappat andan när du sett senaste kvartalsresultatet? Förmodligen andas du häftigare bara efter att ha läst de senaste tre meningarna. När vi upplever stress börjar vi andas häftigare. Det gör att hjärtat slår snabbare och vi upplever mer stress. Genom att ta kontroll över din andning kan du kontrollera upplevelsen av stress.

Innan du ska göra någonting som du vet kräver din fulla uppmärksamhet eller som tidigare har skapat oro eller stress, tar du helt enkelt fem minuter till att bara andas.

Börja med: att andas i rektanglar i tre minuter. Andas in genom näsan och tänk att du har en penna i munnen. När du andas in ritar du kortsidan och sen långsidan på en rektangel. När du andas ut ritar du andra kortsidan och andra långsidan och färdigställer helt enkelt rektangeln. Gör det här i tre minuter för att få kontroll över din andning.

Tänk på: att andningsövningar till en början kan skapa lite yrsel. Det är inget farligt. Det är bara ren och skär ovana vid den här sorten av andningsövningar. Det går över efter ett litet tag.

Prova gärna: olika former av andningsövningar. Googla Pranyama, andningstenkik, andningsövningar och havsandning.

Punkt 1 hittar du här: Konsten att inte göra något

Bild: Flickr/Inha Leex Hale

måndag 26 mars 2012

John Ekman: Sju tips för en sida med hög konverteringsgrad

I två inlägg kommer vi att få lära känna en ny gästskribent här på Ditt Företag Online. Han heter John Ekman och är VD och grundare av Conversionista. Conversionista hjälper kunder att förbättra sin konverteringsgrad genom att 1) förstå besökare genom visuell analys av sidor och genomgång av webbanalysdata, 2) ta fram konkreta förbättringsförslag samt 3) mäta och AB-testa konverteringsgrad och resultat för olika förbättringsförslag.

John delar här (uppdelat i två inlägg) med sig av sju konkreta tips för hur man kan anpassa sin hemsida för så hög konverteringsgrad som möjligt. Här de fyra första!


Är du en av dem som valt Ditt Företag Online för att komma igång med din hemsida? Grattis! Nu har du fått en bra start. Men! Din hemsida ska sälja också - du vill ha en hög konverteringsgrad. Det kan vara både lättare och svårare än man tror. Följ våra enkla tips så kommer du en bra bit på vägen.

1. Var övertydlig
Det första misstaget många gör är att man tar för givet att det busenkelt att förstå vad sidan handlar om. Oftast är det precis tvärtom. Man har snygga bilder, en klatschig slogan som reklambyrån fixade och så är man klar. Eller? Användare lägger i genomsnitt mellan fyra och fem sekunder på att utvärdera om en sajt är något för dem. Om du inte svarar tillräckligt snabbt på frågan vad sajten handlar om och "What's in it for me?", drar besökaren. Det du ser är en hög avvisningsfrekvens (bounce rate) i Google Analytics och klick som du betalar för men som inte ger dig någonting tillbaka. Då har du ett problem med relevans.

För att komma tillrätta med detta måste du backa bandet och bli supertydlig – rent av övertydlig – med vad det är ni gör. En bra start är en "functional tagline" eller första rubrik. Skriv "Beställ hemstädning på nätet" och inte "Vi gör din vardag enklare". Se till att bilderna visar precis det ni säljer. Om det handlar om telefoni utomlands, visa bilder på folk som ringer, inte bilder på stränder.

2. Lägg ner smörgåsbordet
Många sajter verkar vara uppbyggda enligt tanken: ”om jag visar en himla massa olika saker kan ju besökarna surfa runt och hitta precis vad de behöver”. Perfekt! Problemet med smörgåsbordsupplägget är att när du visar allt kommer ingen att hitta någonting. Resultaten från beteendeforskningen är entydiga: människor säger att de vill ha många val, men ju fler val man ger dem desto svårare blir det att ta ett beslut och välja något av alternativen. Det andra steget i att optimera sin sajt är att rensa. Se till att sidan är hyperfokuserad på det du vill att besökaren ska göra – ingenting annat.


3. Inget mer "One size fits all"
Ett av de vanligaste misstagen många gör är att skicka all sin trafik till hemsidan. Ett enkelt sätt att höja sin genomsnittliga konverteringsgrad är just att sluta tänka på sin "genomsnittliga" konverteringsgrad. Fundera i stället på vilka olika slags besökare, från olika trafikkällor, som du har. Skapa sedan en sida eller en sekvens av sidor som är anpassade för just den typen av besökare. En sida som är anpassad för en viss kampanj eller trafikkälla kallas för landningssida. En bra landningssida följer de två första råden, d.v.s. den berättar tydligt vad sidan handlar om och den är fokuserad. Om du vill öka relevans och konverteringsgrad samt minska bounce rate ska du se till att behålla sökvittringen. Med det menar vi att en besökare ofta kommer till din sida från ett sökresultat. Det betyder att de skrev in en sökfras, såg en annons (organisk eller betald) och sedan landade på din sida. Om de t.ex. sökte på "Nyttig matkasse" så ska både din Adwords-annons och din landningssida visa den sökfrasen tydligt. Ju bättre du bibehåller frasen genom hela kedjan, desto bättre relevans och sökvittring, och desto högre konverteringsgrad.

Läs mer om konverteringsgrad på vår hemsida.

4. Keep it above the fold, stupid
"Scrollen" eller "The Fold" är det som besökarna ser på din sida utan att scrolla. Nu finns det sidor som är gjorda för att man ska tvingas scrolla och några säger att "scrolling is the new clicking". Trots detta ska man komma ihåg att de flesta användare lägger huvuddelen av sin tid ovanför scrollen. Det är därför ett absolut måste att fundera på var scrollen hamnar och om ditt viktigaste innehåll och call-to-action hamnar ovanför.

Problemet är ofta att designers sitter med skärmar stora som fotbollsplaner och inte bryr sig om att kolla var scrollen hamnar för oss vanliga dödliga. Vi brukar rekommendera våra kunder att designa för 800 pixlars vertikal upplösning. Det blir en sida på ca 600-650 pixlar om man har en standardwebbläsare med några verktygsfält. Ofta har man 10-20 procent av sina besökare på denna upplösning och det är lite för mycket för att bara strunta i.

Bild 1: John Ekman
Bild 2: One size fits all

fredag 23 mars 2012

Allt ljus på ambassadören

Maze Media Group är ett av Sveriges största företag inom internetmarknadsföring. Företagets spetserbjudande - Smarter Marketing - är en helhetslösning som omfattar sponsrade länkar, sökmotoroptimering, mobil marknadsföring och sociala medier. Kundens budget är aldrig låst, utan flyttas runt för att ge kunden synlighet i den kanal som ger bäst effekt för stunden. Flexibelt och nutidsanpassat helt enkelt.

Nu har Maze Media inte bara ett bra affärserbjudande, utan är även - som vi nämnde i ett tidigare inlägg - ambassadör för Ditt Företag Online. Camilla Folkeson, marknadschef på Maze Media, kom i kontakt med Ditt Företag Online via en artikel i Dagens Media och blev genast intresserad av att engagera sig.


- Så snart jag läst om initiativet sattes mina tankeknölar i gång kring hur Maze Media skulle kunna hjälpa till. Vi tycker att det är jätteviktigt att få fler företag att förstå vikten av att synas online. Vi som arbetar här har ett genuint intresse för branschen och tycker att fler företag ska få möjligheten att se vilken enorm potential online-marknadsföring har. Det finns fortfarande många mindre företag som tror att annonsering innebär att synas i en katalog eller möjligen i en annons i lokaltidningen. Att kunna hjälpa dessa företag att få en mer resultatbaserad marknadsföring känns väldigt givande.


Ambassadörskapet med allt vad det innebär har precis börjat komma igång och allt fler konkreta aktiviteter börjar bli redo för take off. Deltagandet på Kistamässan den 14-15 mars är den första gemensamma satsningen mellan Ditt Företag Online och Maze Media.

- Vi valde att närvara på Internet Expo & Digital Marketing eftersom det är en bra plattform för att knyta nya kontakter, få inspiration från spännande talare och självklart få möjlighet att berätta mer om både Maze Media som företag och Ditt Företag Online. Att närvara på en sådan här mässa, där besökarna är genuint intresserade av vår bransch, är såklart ett perfekt sätt för oss som företag att visa vilka vi är och nå ut till "rätt" personer.

Eventet präglades av högt tempo och inspirerande input från olika talare. Nya kontakter knöts och mycket kaffe serverades. Maze Media lyckades redan första dagen slå det interna mål som satts upp för båda mässdagarna - en stor bonus och en ståtlig fjäder i hatten.


- Det var fantastiskt att få träffa alla de intresserade besökare som vi kan ha ett gemensamt utbyte av. Personligen, i min roll som marknadschef, tycker jag att det var väldigt roligt att få träffa marknadsansvarig för Binero, ett av företagen som startat Ditt Företag Online!

Maze Medias förhoppning är att framöver få möjlighet att engagera sig i fler initiativ tillsammans med Ditt Företag Online. Ambitionen är att vara med på fler event ihop med andra ambassadörer och initiativtagare.

- Tillsammans kommer vi att kunna nå ännu fler och ha en bredare kunskap samlad under ett och samma event.

torsdag 22 mars 2012

Utbildning i Malmö i kväll

I kväll mellan kl 17.00 och 20.00 håller Ditt Företag Online en utbildningskväll i Malmö Börshus. Dörrarna står öppna för alla intresserade, antalet platser är begränsat men än finns det några kvar. Är du kanske en av dem som registrerat en hemsida under de inspirationsluncher som vi kört nu under veckan? Vill du lära sig mer och kanske utveckla din existerande hemsida? Eller vill du komma förbi för att träffa ambassadörer och partners till Ditt Företag Online? Perfekt. Då är det bara att titta förbi. Utbildningen är helt kostnadsfri.

Agenda för kvällen:

16.30 Dörrarna öppnas på Malmö Börshus
17.00 - 17.30 Kaffe tillsammans med partners till Ditt Företag Online
17.30 - 18.00 Inledning av utbildningen - Ditt Företag Online
- Google Sverige
- Sydsvenska Handelskammaren
- Paneldiskussion
- Goda exempel och framgångsrika företag

18.00 - 18.30 Kaffe och tilltugg med partners till Ditt Företag Online
18.30 - 19.30 Vidareutbildning (Anmäl dig här)
Kurs 1: Förbättra din hemsida
Kurs 2: Koppla på egen e-handel
Kurs 3: Att synas med Google online

19.30 - 21.00 Träffa och lär dig mer om partnerföretag

tisdag 20 mars 2012

Ditt Företag Online i Malmö!

Så har det blivit tisdag och vi har, efter en mycket lyckad lunch i Lund igår, dragit vidare till Malmö. Idag, i morgon och på torsdag kommer vi att bjuda på inspirationslunch på Restaurang Glasklart, Dockplatsen 1. Precis som i Lund är det kl 11.00 till 14.00 som gäller och upplägget för deltagarna är det samma - gratis lunch och gratis hemsida.


På torsdag däremot, då händer det lite mer. På Malmö börshus arrangerar vi mellan kl 17.00 och 20.00 en utbildning som visar hur du som företagare kan använda dig av e-handel, bokningssystem och onlinemarknadsföring. Även utbildningen är öppen för alla och det går bra att komma förbi samma kväll. Antalet deltagare är dock begränsat så för att vara säker på att få plats, anmäl dig redan nu på: http://www.dittforetagonline.se/anmalan

Varmt välkommen till både lunch och utbildning!

http://www.dittforetagonline.se/malmo

Bild

måndag 19 mars 2012

Ditt Företag Online på plats i Lund!

Det är måndag och Ditt Företag Online har landat i Lund! I skrivande stund håller vi på att rigga för dagens lunchtillställning på restaurang Ideon i Alfahuset, Ole Römers väg 16. Mellan kl 11.00 och 14.00 bjuder vi på lunch och hjälper intresserade besökare att komma igång med sina företag på nätet. Rent konkret får alla som kommer förbi:

- egen hemsida med egen domän, utan extra kostnad i ett helt år
- e-handel, gratis i tre månader
- prova på sökordsmarknadsföring till ett värde av 500 kr


Både lunchen och rådgivningen är som sagt helt gratis och det är bara att komma förbi.

Ta chansen att kombinera god lunch med värdefull kunskap. Vi ser fram emot att träffa dig idag!

http://www.dittforetagonline.se/lund

fredag 16 mars 2012

Snart intar vi Lund och Malmö!

Tiden flyger iväg! I förra veckan skrev vi om nästa veckas event i Lund och Malmö, när Ditt Företag Online drar söderut för att möta alla fantastiska företagare på våra sydligaste arenor. Nu är vi bara en ynka liten helg ifrån, för redan på måndag kommer vi till Lund och kör igång den första lärorika lunchen i Alfahuset på Ideon. På tisdag styr vi kosan mot Malmö, där vi blir kvar i tre dagar.


Läs mer om Lund/Malmö-dagarna här: http://www.dittforetagonline.se/lund och här: http://www.dittforetagonline.se/malmo och passa samtidigt på att anmäla dig till utbildningsdagen: http://www.dittforetagonline.se/anmalan i Malmö Börshus den 22 mars.

Vi ses!

torsdag 15 mars 2012

Navid Modiri: Sju livsviktiga saker du inte fick lära dig om entreprenörskap, punkt 1

Navid Modiri är tillbaka med nya, efterlängtade klokskaper. I sju inlägg kommer han att hjälpa företagare och entreprenörer att bli bättre, både som yrkesmänniskor och rätt och slätt som människor. Här första inlägget, håll till godo.

Människan har alltid varit en entreprenör, eftersom hon alltid har hittat ett sätt att skapa ett värde för sig själv och för andra. Ordet entreprenör kommer från när en gammal fransk kung var för lat för att utkämpa sina egna krig och lade ut förvärvningen av soldater på en så kallad entreprenör. Idag finns det andra typer av entreprenörer än krigsherrar som pekar med hela handen. Det finns människor som säljer strumpor, streamad musik, nybakat bröd och matkassar över nätet. Alla är de entreprenörer. Gemensamt för dessa människor är inte att de har förstått hur de fyller i blanketter från Skatteverket och Bolagsverket. De har lärt sig att följa sitt hjärta och skapa värde utifrån en idé.

Här är sju saker du kan göra för att bli en bättre entreprenör och människa. Kommer du på fler tips, hör gärna av dig till navid@modiri.se så kan vi sätta ihop nästa lista tillsammans.



1. Konsten att inte göra något
De flesta entreprenörer och egenföretagare jobbar dygnet runt. I synnerhet det första året eller för många - de fem första åren. Flera av mina nära vänner har upptäckt Get Things Done-metoden, effektivitetsappar och modeller för hur de ska får mer gjort. Om jag skulle tipsa en entreprenör om att sitta still och blunda tio minuter per dag skulle jag förmodligen få en käftsmäll. Ändå är det mitt absolut bästa och första tips till alla människor i allmänhet och till dig som driver företag i synnerhet. Kalla det för meditation, reflektion eller bara sittanerhållakäftenochblunda.

Vi utsätts varje dag för enorma mängder inspiration, information och intryck. Alla dessa ord börjar med prefixet in-. Det betyder att du tar in en hel del. Om du tänker dig att du är en garderob där det varje dag kastas in smutstvätt, ren tvätt, nyköpta kläder, leksaker, prylar, manicker, skräp, mat och kartonger så kan du tänka dig att garderoben blir full efter ett tag. Genom att meditera/reflektera/sittanerhållakäftenochblunda så kan man säga att du städar och sorterar i din garderob.

När du mediterar händer ungefär samma sak som när du sover. Forskning har visat att meditation minskar stress, ökar koncentrationsförmågan och dessutom förbättrar kvalitén på din nattliga sömn.

Börja med: att sitta ner tio minuter per dag. Slut ögonen och räkna dina andetag. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Se hur många andetag du kan räkna innan du börjar fördjupa dig i en tanke. Varje gång du håller fast en tanke för länge så får du börja om att räkna.

Tänk på: att sitta bekvämt och på en plats där du inte blir störd.

Prova gärna: olika sorters meditation. Googla Dynamic meditation, Silent meditation och Holosync.

Bild: Wiertz/Flickr

onsdag 14 mars 2012

Träffa vår ambassadör på Kistamässan

Idag och i morgon befinner sig en av våra ambassadörer, Maze Media, på Kistamässans Internet Expo & Digital Marketing 2012. Mässan pågår 14-15 mars och är Sveriges största mötesplats för dig som vill ta del av framtidens lösningar inom digital kommunikation, e-handel, sociala medier, mobil marknadsföring mm. Maze Media finns på plats för att svara på frågor om Ditt Företag Online, hur du som företag kan växa digitalt samt bidra med inspiraton för framtida satsningar.


Med på mässan är även Binero, Google och Posten, initiativtagare till Ditt Företag Online. I dag kl 14.15 pratar Eric Skuncke från Google om möjligheterna med Google+.

Missa inte!

tisdag 13 mars 2012

Berätta dig till framgång

Matts Heijbel är Sveriges främsta profil inom storytelling. Med en bakgrund inom journalistik och socialantropologi har han gjort det till sitt uppdrag att fylla Sveriges företagskulturer med berättelser. Genom samtal med ledare, medarbetare och entreprenörer, letar han upp och lyfter företagens unika stories, historia och framtid.

Storytelling handlar om att leta fram ett företags mjuka värden, de berättelser som en gång skapade och som nu bygger verksamheten. Siffror, årtal, prestanda och andra hårda fakta är ointressant - här står människor, samtal och minnesvärda händelser i fokus.


- Jag ser det som en affärsstödjande verksamhet, som bland annat kan användas inom företagskulturellt byggande, interninformation, organisationsutveckling, rekrytering och marknadsföring. Berättelserna som finns inom organisationer och företag kan och bör användas för att nå framgång, menar Matts Heijbel.

Matts håller sig till den internationella benämningen “storytelling”, för att man ska känna igen vad det handlar om. Det finns dock flera dimensioner av begreppet. Lika mycket som det handlar om telling – att berätta någonting, handlar det om listening – att lyssna. Det handlar om att lyssna av en organisation och vara uppmärksam på vad som händer, inte minst på den sociala webben. Vad är mina följare/min målgrupp intresserade av? Vad efterfrågar de och vad behöver de?


- Jag har börjat säga: ”It takes a listener to be a teller”. Det blir viktigare och viktigare, jag talar väldigt mycket om det nu för tiden. Förr i tiden satt man vid lägerelden och berättade, lyssnade. Sen flyttade lägereldarna in i fikarummen. Nu har vi den sociala webben, som helt enkelt är en jäkla massa lägereldar. Det är där man pratar, det är där man måste lyssna. Miljontals lägereldar tända för mig, för dig, för oss. Företagen kommer till mig och frågar vad de ska tänka på när de kommunicerar på den sociala webben. Då säger jag att ”ni ska tänka på att det är samma himla lägereld!” Ni ska inte vara så fokuserade vid själva teknikbiten, det viktiga är vad ni säger och hur ni säger det. Och framföra allt: hur ni lyssnar.

Stora företag vill gärna ha en ”historisk ångvält”, som riktigt mullrar i murbruket - en berättelse som målar upp bilden av ett engagerande, fängslande historiskt skeende. Och visst, den där ”stora berättelsen” kan lägga grunden till mycket kommunikation. Men man får akta sig, menar Matts, med historiska berättelser av den typen, så att man inte kör på med för mycket siffror eller årtal. Då orkar ingen lyssna.

- Berättelser finns i alla företag, stora som små. Många mindre företag är familjeföretag där det ofta finns en mängd historier att plocka ur. Historier är inget man hittar på, det är något man letar upp. Man behöver inte vara så detaljerad. Men däremot ska man försöka att måla upp bilder och få målgruppen att tycka om personerna/företaget som man berättar om. Man argumenterar inte med hästkrafter eller prestanda, man pratar om människor och kärlek. Det handlar om emotionell kommunikation. Jag ska känna någonting.


Matts bästa tips för att komma igång med intern storytelling, eller ”Corporate Storytelling”, som han kallar det, är att tänka in berättelserna i vardagen. Skriv ner idéer när du kommer på dem, berätta om kontexten och tillfället. Varför kom du på det här just nu? Hur kom det sig att du reagerade så här? Samla post it-lappar med idéer som ni tar upp på måndagsmötet. Många fantastiska uppfinningar och produkter med medföljande historier har kommit till på det här sättet.

- Mitt jobb är ju att hitta de här historierna, att plocka fram dem. Håll inte på med massa siffror eller årtal, utan berätta så att folk tycker om dig. Berättelserna kan ni sedan använda i rekryteringsförfaranden, marknadsföring, på den egna hemsidan och till grund för kommunikation i sociala medier. Våga beröra! Alla varumärken, allt från fastighetsskötare till vårdföretag kan beröra med personliga berättelser. Det är bara att plocka fram dem.

fredag 9 mars 2012

Fredrik Lyreskog: Varumärkesarbete - inte bara för stora företag

Varumärkesbyggande är processen för att skapa distinkta och hållbara uppfattningar i medvetandet hos konsumenterna. Ett varumärke är en permanent och unik identitet sammanflätad av element som personlighet, kvalitet, ursprung och åsikter.

Även om de flesta människor förknippar varumärken med stora företag, kan även små företag använda lönsamma varumärkestekniker. När den hemmaarbetande krukmakaren knyter en snyggt designad tag på sina produkter och berättar historien om vem hon är och var hennes skapelser kommer ifrån - då är varumärkesarbetet naturligt i hennes jobb. När tobaksbutiken på hörnet har tryckt upp sin logga på kassarna i stället för att erbjuda kunderna blanka dussinkassar, då är det varumärkesbyggande.


Kännetecken för ett varumärke kan vara saker som logotyp, färgschema, typsnitt, slogans, ljud eller jinglar, maskotar, förpackningar, lukter, former och beteenden. Och mycket mer än så!

Varför varumärkesarbete lönar sig

Tid, pengar och ansträngning som läggs på varumärkesarbete kommer tillbaka mångdubbelt om det görs på rätt sätt. Här är åtta fördelar:

1. Minne. Det är lättare att komma ihåg symboler och logotyper än företagsnamn ("vad var det de hette nu igen?").

2. Lojalitet. När människor har en positiv upplevelse av ett minnesvärt varumärke är de mer benägna att köpa just den produkten eller tjänsten igen än konkurrerande varumärken.


3. Bekantskap. Psykologer har visat att bekantskap framkallar samtycke. Det gör även icke-kunder mer benägna att rekommendera ett varumärke som de känner till.

4. Premium-image – högre pris. Varumärkesarbete kan lyfta anseendet av det du säljer och få kunder som är villiga att betala mer för en märkesprodukt eller -tjänst.

5. Förlängningar. Med ett väletablerat varumärke kan du hälla över ditt varumärkes trovärdighet och tyngd till en ny produkt, tjänst eller plats som är lättare att sälja.

6. Större värdeökning. Att etablera ditt företags varumärke betyder i regel att du kan få ut mer pengar för företaget när du väljer att sälja det.


7. Lägre kostnader för marknadsföring. Även om du måste investera pengar för att bygga ett varumärke får du mer pang för pengarna när du väl skapat ett.

8. Lägre risk för konsumenterna. Människor tenderar att välja märkesleverantören framför ett okänt varumärke när de är rädda för tekniskt strul eller annat krångel. "Better safe then sorry".

Därför lönar sig varumärkesarbete.

Jag heter Fredrik Lyreskog och jobbar med content marketing. Vill du läsa fler artiklar som denna? Besök min blogg Wolber.se
Jag finns även på Twitter och Google+

Bild 1
Bild 2
Bild 3

torsdag 8 mars 2012

Den digitala entreprenören

Anders Karlsson drog igång sin första e-butik 2007, i samband med att han började importera en ny sportprodukt till Sverige. Redan ett år senare utökades verksamheten, när Anders tillsammans med en kollega startade upp webbutiken Kakadu Traders. Vid årsskiftet 2010/2011 tog han över butiken i sin helhet och i början av 2012 köpte han även Barahandtag.se.

- Att driva fler e-butiker än Kakadu Traders hade funnits i mina tankar sedan våren 2011. Säsongen för de kläder vi säljer är väldigt stark under hösten och tidigt på våren. Men man måste ju ha något projekt att arbeta med när säsongen är låg. Att det blev just Barahandtag.se beror dels på att jag kunde köpa butiken – som när jag tog över den inte ens blivit lanserad – för en rimlig peng. Men även på att konkurrensen för denna nisch var ganska låg.


Idag driver Anders o co tre butiker, alla tre säljer uteslutande via e-handel. Främsta anledningen till att Anders valde att satsa på e-handel var att hans dåvarande chef drämde till med en rejäl lönesänkning. Anders ville helt enkelt hitta ett sätt att ersätta lönenivån.

- En lite mer filosofisk förklaring är att företagandet ligger i blodet på mig. Jag startade mitt första bolag när jag var 16 år och har nog alltid vart intresserad av webben. Att på senare år kunna kombinera två stora intressen var onekligen lockande. Min första e-handel var ingen direkt lysande affär, den fick jag mer eller mindre lägga ner efter ett år. Men i samband med det fick vi agenturen för Kakadu Traders och drog upp den första ”riktiga” e-butiken.


Kakadu Traders hade mycket sporadisk trafik det första året, mer eller mindre alla kunder ringde in och beställde produkter via telefon eftersom butiken var så undermålig. Men det rör på sig, sedan starten har omsättningen ökat mer än tio gånger mot 2008.

- I början hade vi inte ens hört talas om sökmotoroptimering. Idag är nära hälften av all trafik på Barahandtag.se betald trafik, så där fungerar det riktigt bra. Utöver sökordsannonsering via Google AdWords är det sökmotoroptimering som gäller för vår del, att synas i de organiska sökresultaten. Det är det absolut viktigaste för oss.

Både Kakadu Traders och Barahandtag.se har Google+, Facebook- och Twitter-ikoner på hemsidan. Ambitionerna att öka aktiviteten i de sociala medierna finns där, men tiden räcker inte alltid riktigt till.

- Vi postar på Google+ och Facebook ett par gånger per månad, men vi behöver bli bättre där. Kontinuiteten är viktig, så att de som följer dig känner att det är fart och att det händer mycket. Vår mediokra satsning på sociala medier har inte gett oss någonting i försäljningssynpunkt, men däremot har framför allt Twitter tillfört otroligt mycket idéer och kunskap. Utan de fantastiskt kunniga och intressanta människorna som finns där hade jag nog fortfarande suttit med en statisk HTML-sida nu, med beställningsformulär anno 1998.


Anders har ett råd till andra företagare som är på väg att starta upp en e-handel: gör det bara. Naturligtvis ska man utföra viktigt, grundläggande arbete som att få koll på konkurrensen, hitta rätt leverantörer, scanna av marknaden etc. Men har man väl kommit förbi det är det enligt Anders bara att trycka gasen i botten.

- Det finns en miljon saker på att-göra-listan och den kommer aldrig att bli mindre. Du säljer mer på att ha en halvbra e-butik än att inte ha någon alls. Du kommer rakt in i verkligheten när kunderna börjar höra av sig med frågor, vilket med stor sannolikhet bara kommer att leda till att du får en bättre e-handel. Så kör!

Den något slitna klyschan att man lär av sina misstag, är i Anders fall i högsta grad verklighet. Några av misstagen hade kunnat undvikas genom bättre koll, såväl på marknaden som på underleverantörer.

- Naturligtvis hade det varit ekonomiskt fördelaktigt att redan 2008 förstå vikten av sökmotoroptimering. Att under två år driva en e-butik och mer eller mindre tro att slumpen drar kunderna till dig är ett ganska kraftigt misslyckande får jag säga. Men jag har i alla fall lärt mig att jag måste kunna lite om allt för att så gott det går undvika att bli lurad av leverantörer. Det kan vara en hård men oerhört nyttig skola!

tisdag 6 mars 2012

Tävla med Ditt Företag Online!

Det här är inte vilken tisdag som helst. Tisdagen den 6 mars är dagen då Ditt Företag Online för första gången någonsin lanserar en tävling. Google och Ditt Företag Online har tillsammans med Student Competitions och entreprenörsnätverket The Hub Stockholm utformat en tävling som riktar sig specifikt mot studenter och inkubatorföretag. Förutom ett kreativt, inspirerande och utvecklande tävlingsupplägg, har den ett ganska så fantastiskt förstapris. Eller vad säger ni om:

• Mentorskap och handledning från Student Competitions
• Skräddarsytt medlemsskaps i tre månader hos The Hub
• En heldag på Google HQ Sthlm, fylld av inspiration och personlig coaching
• Chromebooks!

Inte helt dåligt!

Tävlingen vill uppmuntra studenter och inkubatorföretag att ta sina smarta, sköna, bra, oupptäckta affärsidéer online med hjälp av de verktyg som Ditt Företag Online erbjuder. Rent praktiskt gör du detta genom att:

- Paketera din idé genom att skapa en hemsida på www.dittforetagonline.se/tavling
- Anmäl dig till tävlingen genom att ladda upp ditt bidrag på www.dittforetagonline.se/tavling
- Arbeta med din hemsida fram till deadline, den 30 April

De tio bästa idéerna får pitcha sin idé mot en jury bestående av:
- Simon Sundén, internetentreprenör och en av Sveriges främsta experter inom SEO och sociala medier
- Gustav Radell, marknadschef Google Sverige
- Jesper Kjellerås, verksamhetschef för The Hub Stockholm
- Gustav Borgefalk, medgrundare av Student Competitions

Genom några enkla klick är du med och tävlar om produkter och coaching som kommer ta både dig och din idé till nya höjder!

Så, har du en idé som ligger och dammar? Ta fram vippan nu och missa inte detta gyllene tillfälle. Tänk på vad som står på spel! Vi er fram emot att se ditt bidrag.

Under fliken www.dittforetagonline.se/tavling (till höger om bloggfliken) kan du läsa mer om hur du går tillväga. Tveka nu inte, utan kör så det ryker!


Lycka till!

måndag 5 mars 2012

Ditt Företag Online besöker Lund och Malmö!

19-22 mars samlar Ditt Företag Online styrkorna och beger sig till Sveriges sydligare breddgrader. Den 19 mars bjuds det på lunch i Lund, där man har möjlighet att registrera och sätta upp en hemsida. Därefter bär det av till Malmö, där Ditt Företag Online stannar i tre dagar för lika många luncher samt en utbildningseftermiddag.


Dagarna i Lund och Malmö är tänkta att inspirera, utbilda och tipsa företagare om hur man kan utöka sin digitala närvaro samt dra nytta av alla de möjligheter som internet för med sig. Du får lära dig hur du lägger upp en hemsida, hur du drar igång e-handel och en hel massa annat. Allt är kostnadsfritt, det enda du behöver göra är att dyka upp, insupa kunskap och eventuellt ställa en och annan smart fråga. Helt enkelt en strålande chans att ta ditt företag till nya höjder!


Känns det som någonting för dig? Boka in dig redan nu! Här: http://www.dittforetagonline.se/lund och här: http://www.dittforetagonline.se/malmo hittar du mer information om upplägg och anmälan. Annars är det bara att svänga förbi och titta in, vi ser fram emot att se dig där!

fredag 2 mars 2012

Fredagstipset

Vi har åtskilliga gånger tidigare nämnt bloggen som en möjlig digital marknadsföringskanal. Som företagare har man möjlighet att nå ut med lite mjukare värden och bjuda in till dialog med kunderna. I nya numret av tidningen Skriva ger några av Sveriges mest namnkunniga bloggare sina bästa tips för hur man kan öka antalet läsare. Vi sammanfattar några av deras expertråd i en liten fredagslista för aspirerande företagsbloggare.


Hanna Fridén (http://www.hannafriden.com/)
7000 besökare/vecka
1. Kommunicera din blogg. Kommentera i andras bloggar, skriv intressanta saker, kommentera vad andra skriver och länka till dem.
2. Var trevlig och ge läsarna tänkvärda svar.
3. Hämta inspiration från andra.
4. Mycket bilder!

Clara Lidström (http://www.underbaraclaras.com/)
60 000 besökare/vecka
1. Skriv om aktuella ämnen
2. Tänk kvällstidning - hitta bra rubriker och våga formulera dig vasst!
3. Vårda ditt språk, ingen orkar med särskrivningar eller stavfel
4. Skriv ofta!

Foki (http://fokis.se/)
130 000 läsare/vecka
1. Se till att ha god kontakt med dina läsare. Svara på deras frågor och kommentarer och visa att du bryr dig om dem.
2. Blogga från hjärtat, inte för att du vill bli stor eller känd.

Jessica Björkäng (http://bokhora.se/)
15 000 besökare/vecka
1. Försök hitta en unik vinkel på det ämne du skriver om
2. Registrera dig på alla blogglistor som finns!