fredag 29 juni 2012

Finns du i mobilen?

I november förra året rapporterade vi från Google-eventet Think Mobile, där mobil marknadsföring stod på agendan. Det handlade om hur man som företag på ett bättre sätt skulle kunna möta sina kunder och skapa affärsmöjligheter via mobilen. Vi skrev då om den enorma utveckling som har skett med folks användning av internet i mobilen. Även i så korta tidsintervaller som från månad till månad är utvecklingen slående.

För ett par veckor sedan publicerade DN en artikel om det svenska folket som ett uppkopplat folk. Och då pratar vi inte främst om datorer, utan om den smarta mobilen. Vi använder mobilen till allt från att konsumera underhållning till att skicka mail, göra inköp, söka information, ha koll på sociala medie-kanaler, kolla vägbeskrivningar och uppdatera oss via nyhetssajter.


Sven Törnqvist, försäljningsdirektör på Google säger i intervjun att konsumenten är ljusår före företagen när det gäller mobilanvändning. Han berättar att "nästan alla köp i dag föregås av sökningar online om produkten, om priset och vad produkten kan göra. Vi har kommit närmare drömmen om den duktiga konsumenten. Men företagen har inte hängt med. De måste snabbt förändra sin närvaro och då duger det inte att bara putsa lite på sin webbsida. Sökningarna görs överallt, även inne i butikerna".

Det här är något att tänka på inför nästa kvartal. Vad har ni gjort för att förstärka er närvaro i mobila kanaler? Har ni en mobilanpassad hemsida? Finns ni högt placerade i sökresultaten? Har ni kollat in Google Places?

Det finns en massa saker du kan göra för att få kunderna att hitta dig lättare. Ta sommaren att sätta dig in lite i dina möjligheter. Passa på att lägga dig i framkant.

Läs DN-artikeln i sin helhet här: dn.se

Bild: Flickr/philcampbell

torsdag 28 juni 2012

Var offline online i sommar

Som vi redan berört i några inlägg är det inte helt enkelt för egenföretagare att ta sammanhängande semester på samma sätt som anställda har rätt till. Det kanske blir några strödagar här och var lite då och då. Kanske känner du att det är ännu svårare att koppla bort arbetet nu när du blivit mer digital, när du har en hemsida, kanske en blogg och olika sociala medie-kanaler att sköta om. Vi har ju tidigare skrivit att det är viktigt med frekventa uppdateringar för att inte kunderna ska förlora intresset eller tycka att informationen är knapphändig.

Men faktum är att du - i och med dina digitala kanaler - kan ta ledigt med ännu godare samvete än innan. Nu har du alla chanser i världen att informera dina kunder om vad det är som gäller för ditt företag under sommaren. Kunderna behöver aldrig bli förvånade om du inte har öppet, är svår och nå etc, eftersom du redan har meddelat exakt mellan vilka datum du är borta samt hur och när de kan kontakta dig i eventuella krissituationer.


Vi ger dig några enkla tips som hjälper dig att komma offline med hjälp av dina online-kanaler i sommar.

1. Automatiskt mailsvar
Kan dina kunder kontakta dig via mail? Koppla på ett automatiskt mailsvar under den tid som du är borta. Skriv tydligt mellan vilka datum du är på semester och vad som händer med din verksamhet under den tiden. Finns det någon annan person som kunderna kan kontakta? Har du ett telefonnummer dit de kan ringa om någonting akut inträffar? Det automatiska mailsvaret skickas ut direkt till alla dem som kontaktar dig via mail.

2. Bloggpaus
Har du en blogg? Skriv ett inlägg där du berättar att du kommer att ta ledigt från bloggen under en period. Berätta när du planerar att börja blogga igen så att dina läsare kan komma tillbaka då. Var dock noga med att hålla det du lovar. Skriver du att du ska göra ett inlägg vid ett visst tillfälle – gör det! Men som sagt, det är ok att ta en liten paus under sommaren, så länge kunderna vet vad som gäller.

Om det är så att du ändå vill hålla din blogg levande även under semestern är det möjligt att tidsprogrammera inlägg i förväg. Du förbereder helt enkelt inlägg och ställer in när du vill att de ska publiceras. Det sker sedan automatiskt utan att du behöver lyfta ett endaste litet finger.


3. Vila från sociala medier
Finns du med ditt företag i sociala medier? Gör samma sak där. Meddela de följare du har att du kommer att vara borta under en period samt när du planerar att vara tillbaka. Berätta även här vad som händer med verksamheten under den tid du är borta. Stängs den ner? Är det någon annan som sköter den?

4. Kompromissa
Känner du att du inte kan stänga ner företaget helt och hållet ens under några få sommarveckor? Testa att i alla fall trappa ner. Bestäm att du kollar mail t.ex. två dagar i veckan i stället för varje dag. Stäng av mailflödet i telefonen under vissa perioder och se till att njuta till max under de dagar som du är nedkopplad.

Möjligheten att sköta delar av verksamheten via dator eller telefon innebär faktiskt mer frihet än du kanske tänker. Du kan befinna dig var du vill i världen och samtidigt ha möjlighet att ha viss koll på din verksamhet, kunna meddela dig med kunder och uppdatera dina kanaler. Om du vill.

Bild 1: Flickr/kevin dooley
Bild 2: Flickr/photosteve101

tisdag 26 juni 2012

Utbildande sommarprat

Sommartid är för många lika med långa sköna stunder framför P1 och årets särskilt utvalda sommarpratare. Den 23 juni drog Anja Pärsson igång 2012 års Sommar i P1. Varje dag med start kl 13.00 kan vi nu fram till den 19 augusti lyssna på fascinerande, häpnadsväckande, rörande, roliga och intressanta berättelser från aktuella personer med skilda bakgrunder och erfarenheter.



Som småföretagare är det inte lätt att lämna arbetet helt och hållet för fem veckors semester och ostört radiolyssnande. Vårt tips är att följa tidningen Chefs råd och slå två flugor i en smäll. Scannar vi listan av sommarpratare hittar vi en rad företagare, ledare och entreprenörer som helt säkert bubblar över av spännande klokheter, lärdomar och nyttig kunskap för dig att ta del av. Ska du bara lyssna på några sommarprat i sommar, se till att pricka in de du faktiskt kan ha stor nytta av. Nedan de sommarpratare som troligtvis har störst relevans för dig som ledare/företagare/entreprenör att lyssna på.


Juni
25: Christina Lampe-Önnerud, 45, entreprenör, Boston (född i Ludvika).

Juli
2: Amirzai Sangin, 63, it-minister, Kabul.

3: Emma Wiklund, 43, entreprenör, Stockholm (född i Huskvarna).

7: Petter Stordalen, 49, hotellägare, Oslo.

10: Gudrun Sjödén, 71, formgivare, Stockholm (född i Östhammar).

12: Daniel Ek, 29, vd Spotify, New York/Stockholm.

14: Sébastien Boudet, 36, konditor, Stockholm.

21: Daniel Espinosa, 34, filmregissör, Stockholm.

22: Eskil Pedersen, 28, ledare för norska AUF, Oslo.

24: Eskil Erlandsson, 55, landsbygdsminister (C), Annerstad.

26: Christer Björkman, 54, Melodifestivalens producent, Stockholm (född i Borås).

28: Jan Scherman, 62, fd vd TV 4, Stockholm (uppvuxen i Linköping).

31: Anders Wijkman, 67, fd EU-parlamentariker, Stockholm.

Augusti
4: Hannes Holm, 49, filmregissör, Limhamn/Stockholm.

6: Claes Dahlbäck, 65, finansman, Mariefred (född i Stockholm).

7: Birgitta Svendén, 60, operachef, Stockholm (född i Porjus).

10: Stefan Löfven, 54, partiordförande (S), Stockholm (född i Ådalen).

13: Anders Olsson, 46, simmare, Hagfors.

19: Henrik Dorsin, 34, skådespelare, Stockholm.

Har du möjlighet ska du naturligtvis lyssna på så många sommarprat du kan. Hela listan med sommarpratare hittar du här: Sommar i P1

söndag 24 juni 2012

Digitalt entreprenörskap

Hur kan man bygga starka varumärken, etablera hållbara kundrelationer och bedriva kostnadseffektiv marknadsföring genom sociala medier? Vilka strategier för digitalt entreprenörskap kan vägleda ett sådant arbete?

I ett av de tidiga inläggen här på Ditt Företag Online-bloggen (Driv och okunskap kring digitalt entreprenörskap) uppmärksammade vi Anna-Karin Nyberg, disputerad forskare och ambassadör för kvinnors företagande. Intervjun kretsade främst kring den bok, Digitalt entreprenörskap, som Anna-Karin - tillsammans med bloggarna Clara Lidström (Underbara Clara) och Frida Ramstedt (Trendenser) då höll på att skriva - en bok om entreprenörskap på internet.



Digitalt entreprenörskap följer åtta bloggande kvinnor på deras väg från amatörbloggare till fullfjädrade digitala entreprenörer. Boken visar strategier och förhållningssätt för hur de har byggt sina verksamheter genom att prova sig fram, utforska sociala medier och hela tiden reflektera över konsekvenser av olika beslut – för den digitala entreprenören själv och för dess läsare.

Under de månader som boken stötts och blötts mellan förlag och författare har Anna-Karin, Clara och Frida hunnit kuska landet runt på en föreläsningsturné. I månadsskiftet juli/augusti är det så tillslut dags för boken att lämna tryckpressarna och släppas för försäljning (för förbeställning, se annakarinnyberg.se)

Har du tur får du tag på den innan den lata lästiden i semesterhängmattan runnit ut. Till dess kan du inspireras av Claras tips för hur en blogg kan bli en katalysator för andra jobb, i Platsjournalen (s.4).

torsdag 21 juni 2012

Kaffepaus - för framgångsrika företag

Vi svenskar är ett av världens mest kaffedrickande folk. Det avspeglar sig inte minst på våra arbetsplatser. Kaffepauserna avlöser ofta varandra och om tid inte finns för paus så återfinns i alla fall koppen där på skrivbordet. Visst är det gott och trevligt, men kan du känna ibland att kaffepauserna tar lite väl mycket tid från övriga arbetet? Släpp den tanken.



De flesta använder den svarta drogen för att orka hålla uppe ögonlocken även under dagens segare timmar. Som småföretagare kan det onekligen bli många sådana timmar. Men en inte helt oansenlig summa av oss kaffe-adicts påpekar också gång efter annan att vi borde dra ner på vår kaffekonsumtion. Har du anställda kanske du själv ibland förbannar alla pauser och tidstjuvarköer till kaffemaskiner eller närliggande kaffehak. Nu har dock forskare från University of Queensland i Brisbane, Australien funnit resultat som kan få dig på andra tankar. Forskningen visar nämligen att två koppar kaffe om dagen kan göra dig och dina eventuella medarbetare både smartare och mer benägna till förändring.



Genom att låta jämföra resultaten från en kaffedrickande och en icke-kaffedrickande grupp kunde forskarna påvisa att försökspersonerna som fick dricka kaffe hade en bättre förmåga att förstå resonemang och ta till sig information. Det gjorde dem även mer benägna att ta till sig andras åsikter och ändra sina egna. Optimala förutsättningar för framgångsrika möten alltså.

Så, inför nästa viktiga möte - se till att få i alla anställda en eller två koppar av det svarta guldet. Maximal effekt fås ca 40 minuter efter konsumtion, så en obligatorisk kafferast 40 minuter innan viktiga möten bör vara självskriven på alla framgångsrika företag. Dagens uppmaning till dig - småföretagare eller ej - blir alltså att gå ut i köket och sätta bryggaren på högvarv.

Bild 1: Flickr/Puuikibeach

Bild 2: Flickr/Kaakati

onsdag 20 juni 2012

Bygg ditt kreativa självförtroende

David Kelley, grundare av IDEO - legendariskt företag som skapat en rad ikoniska tidsmarkörer för internetgenerationen - är inte bara en företagsgrundare med stor betydelse för digital utveckling. Kelley innehar även en professorstitel på Stanford och är - sin modesta framtoning till trots - en stor inspiratör som löst upp många föreställningsknutar om vad kreativitet är och vem som kan vara kreativ.

I det TED-talk som får tjäna som dagens inspirationsboost, pratar Kelley om styrkan i det kreativa sinnet och att det går att bygga kreativiteten i sig själv.

Låt dig inspireras av Kelleys berättelser och fundera på hur du tar din kreativa styrka med dig in i ditt företag, in i dina digitala kanaler och ut till din online-publik. Det är bara du själv som sätter dina egna begränsningar. Våga släpp din kreativitet fri!



Direktlänk: David Kelley/How to build you creative confidence

måndag 18 juni 2012

Let your people go surfing

Vad är det som avgör varför vissa småföretag aldrig riktig tar sig ur anonymitetsträsket medan andras omsättningar överstiger miljoner? En bra produkt som erbjuder värde till kunden är grundläggande, men ofta räcker inte det. För att rusa mot stjärnorna behöver du både kunder och anställda som tycker om och kan identifiera sig med ditt företag. Det krävs en vision som attraherar omgivningen. Som ägare/VD är det ditt ansvar att se till att företaget står för och strävar mot någonting som kan få kunder och anställda - hur klyschigt det än kan låta - att brinna. Chefen måste kunna svara på vad visionen med företaget är. Visionen är oerhört viktig.



Detta gick upp för bergsklättraren Yvon Chouinard när han på 60-talet började tillverka egen utrustning för bergsklättring. Det dröjde inte länge förrän allt fler i Chouinards omgivning började fråga efter utrustningen och grunden för företaget Patagonia började sakta men säkert ta form. Från allra första början lät Chouinard sitt eget intresse för naturen genomsyra företaget. Visionen var att skapa högkvalitativa produkter med minimal påverkan på naturen. Företaget arbetade aktivt för bättre miljö och nöjda medarbetare. Organisationen byggdes av människor som helt och fullt delade Chouinards vision.

Idag omsätter Patagonia nära två miljarder och företaget är världskänt för sitt arbete med miljöfrågor och personalpolitik. Chouinards vision lever starkare än någonsin. Personalen får under arbetstid arbeta med olika miljöprojekt och Chouinard, som själv är en hängiven surfare, skickar ner personalen till stranden när vågorna är särskilt attraktiva.



Detta att uppmuntra personalen att gå och surfa blev titeln på Chouinards självbiografi och manifest för Patagonia. I boken berättar han sin egen historia och hur hans vision påverkat företagets framgång.

Bild 1: Yvon Chouinard
Bild 2: Patagonia.com

fredag 15 juni 2012

Sju sätt att få dina kunder att älska dig, del 2.

Hur kan du kan få dina kunder att bli lojala och inte gå över till konkurrenterna? Vi listar tips 4-7 i vår lilla få-kunderna-att-älska-dig-skola.

4. Utbilda och träna din personal.
Utbilda regelbundet i form att träningspass för att säkerställa att dina anställda erhåller de färdigheter som är nödvändiga för att öka företagets rykte, förtroende, empati, flexibilitet och verbala kommunikation. Varje gång en kund har kontakt med dina anställda har de en möjlighet att bygga upp ditt rykte - eller förstöra det. Personalen är superviktig.



5. Säg tack.
Det låter kanske självklart, men det behöver inte vara det. När var senaste gången du fick ett tackkort från ett företag? Eller någon annan form av meddelande som inte var en faktura? Det här är en relativt enkel strategi som kan påverka kunderna mer än du kanske tror. Gesten säger mycket om ditt företag och det värde du tillskriver dina kunder.

6. Håll kontakten.
Frekvensen kan variera, men varje kund bör få ett e-nyhetsbrev eller e-postmeddelande någorlunda kontinuerligt. Med tiden kan du utveckla en relation med dina kunder, särskilt om det du informerar om berör eller är pedagogiskt inriktat och/eller avser att öka värdet på deras relation med dig och dina tjänster/produkter.

7. Spela på favoriter.
Nya kunder är avgörande för tillväxten men du måste se till att nuvarande och långvariga kunder får den VIP-behandling de är värda. Ingenting är värre för trogna kunder än att se produkter eller tjänster, som de köpt till fullpris, till rabatterat pris i syfte att locka nya kunder. Du kan vända detta genom att erbjuda exklusiva lojalitetsprogram eller specialerbjudanden med särskild inriktning till dina bästa och mest lojala kunder.

Bild: Flickr/woodleywonderworks

onsdag 13 juni 2012

Glöm inte att anmäla dig!

I förra veckan skrev vi om Företagarkonferensen som äger rum den 28 augusti i Solna och den 4 september i Haninge. Innan de flesta av er tar ordentlig sommarsemester (för det gör ni väl?) vill vi än en gång varmt rekommendera er att anmäla ert deltagande till konferensen.


Deltagandet kostar 600 kr (+ moms) per person och konferenstillfälle. Insup inspiration och utvidga ditt kontaktnät under fem givande och roliga timmar där du kryssar mellan intressanta workshops och bollar upp viktiga frågor på agendan.


För mer information och anmälan, se: foretagarkonferensen.se/

tisdag 12 juni 2012

Ta tillvara möjligheterna med Youtube

Varje minut laddas 72 timmar film upp på Youtube. Antal unika besökare i världen per månad ligger på 800 miljoner. Bara i Sverige ligger den siffran på 4 miljoner. Rätt hisnande summor.

Ditt Företag Online stämde träff med Anna Gernandt som arbetar med Youtube på Google, för att få lite mer kött på benen kring hur småföretagare kan dra nytta av kanalen.

- Youtube är ett fantastiskt fönster ut mot världen med enorma kvantiteter uppladdad film. Men just det är också en utmaning för företagarna. Hur lyckas man synas när det laddas upp 72 timmar film per minut?


Anna Gernandt

- Som ett första steg rekommenderar jag företag att skapa ett användarkonto. Med det kontot får du en Youtube-kanal. Det är en i princip helt tom plattform som man kan designa som man vill. När man väl skapat kontot är det bara att ladda upp film. Plattformen stödjer alla format, det spelar ingen roll om du filmat med din mobilkamera eller med avancerad utrustning. När du laddat upp din film skriver du en filmrubrik (headline) samt en beskrivande text av filmen. Det är väldigt viktigt att verkligen beskriva filmen ordentligt. Dels på grund av ranking – orden måste vara relaterade till filmen så att den kommer högt upp i sökresultaten och blir lätt att hitta. Youtube är världens andra största sökmotor efter Google. Därför är det superviktigt.

- Säg att jag gör en film om en bil. Om jag då i den beskrivande texten skriver ”cykel” istället för bil, kommer filmen inte att dyka upp när användare söker på ordet "bil". Den blir inte heller relevant för dem som eventuellt hittar filmen, eftersom den inte handlar om det som står i beskrivningen. Det är alltså extremt viktigt att skriva en bra rubrik, en bra beskrivning och att man taggar filmen.

- Att tagga innebär att man skriver ord som relaterar till just den produkt som presenteras i filmen. För bilfilmen skulle bra ord kunna vara "däck", "lack", "instrumentbräda", "växellåda", "ratt” etc. Vi brukar också rekommendera att ta med felstavningar, så att filmen dyker upp även om personen som söker stavar fel.

- När detta är gjort laddar man upp filmen. Sedan kan man antingen låta tiden ha sin gång och hoppas på att folk söker på filmen, eller så kan man marknadsföra den. Bra för småföretagare är att i princip motsvarigheten till Adwords finns på Youtube – så kallade Promoted Videos. På högra sidan om sökresultaten kan du köpa ett utrymme där din film med beskrivande text och rubrik dyker upp.



- För att addera värde till filmerna du laddar upp skulle jag rekommendera tjänsten Youtube Analytics. Genom den kan du mäta demografiskt vem som har tittat på dina videos – fördelning kvinnor/män, ålder etc. Dessutom, om du fyller kanalen med flera videos, kan du se övergripande statistik för samtliga filmer. De kan ha en helt annan demografi än specifika videos.

- Någonting som jag tycker är intressant, som en del större företag gör, är att testa en reklamfilm på Youtube och via Analytics se om den tilltalar den målgrupp som efterfrågas. Säg att företaget ska satsa på en reklamfilm i tv som de vill ska rikta mot en specifik målgrupp. Genom att testa och mäta filmen på Youtube, ser de om budskapet når fram till den tänkta målgruppen och kan – om syftet inte uppnås - laborera och fixa till filmen för ändamålet innan den går upp.

- Det finns även något som heter Hotspot, där du kan se hur människor tittar på dina filmklipp. Det kan ju vara så att hälften av de som tittar på din två minuter långa film droppar av efter 30 sek. Genom att få kunskapen får du också möjligheten att ändra/förkorta/justera filmen så att den bättre tilltalar tittarna. Även Hotspot finns som gratisprodukt på kontot.



Annas trestegsraket:
1. Skapa ett användarkonto
2. Få igång en kanal, ladda upp videos och bli bekväm med plattformen
3. Skapa Promoted Videos via Adwords

- Sist men inte minst, glöm inte att mäta, mäta, mäta. Använd dig av gratistjänsten Youtube Analytics.

måndag 11 juni 2012

Sju sätt att få dina kunder att älska dig, del 1

Inget är kanske så självklart som att det är viktigt att hela tiden försöka hitta nya kunder. Men än viktigare är att ta hand om de kunder som företaget redan har.

Nyckeln till att motverka att kunder byter företag/leverantör/produkt är att se till att de känner sig och upplever att de är önskade. Det handlar om att få dem att vilja stanna där de känner sig uppskattade. För att få kunder att älska dig måste du arbeta hårt. Här är tre tips (av sju) som visar hur du vinner dina kunders tillgivenhet och på sikt deras lojalitet:



Förutsätt aldrig.
Du kanske tror att du vet vad kunderna vill ha. Men vad händer om du har fel? Den främsta orsaken till att nya företag misslyckas är att de försöker skapa en efterfrågan där det inte finns någon, alternativt bygger idéer kring oprövade marknader. Gör inte det misstaget. Testa och börja i liten skala och bygg din produkt, tjänst eller värde kring efterfrågan, behov och önskemål. Du kommer inte bara få en bättre förståelse för kundernas behov utan kommer även att kunna identifiera innovativa sätt att lösa problem och överträffa kundernas förväntningar.

Leverera alltid.
För att behålla kunderna måste du leverera i tid, varje gång. Om ett problem uppstår, informera din kund direkt. Förklara vad och hur du ska gå tillväga för att hantera det. Sedan följer du upp igen - och igen - för att säkerställa ett positivt resultat. Detta gäller även dina fakturor och all korrespondens. Skapa gärna ett system för att säkerställa att varje uppgift blir korrekt ifylld och alltid är levererad i tid.

Personifiera lojalitetsprogram.
För att säkerställa att du har ett fungerande lojalitetsprogram måste du planera, designa och genomföra det på ett systematiserat sätt. Samtidigt måste du visa värdet och ständigt få dina anställda att förstå värdet i det. Ta reda på vad enskilda kunder föredrar, vad de spenderar sina pengar på och vad de inte är lika förtjusta i. Det är dessa kunder som kommer att sprida ditt goda rykte vidare. Och vidare. Och vidare.

Bild: Flickr/br1dotcom

fredag 8 juni 2012

Tre steg till ökat Word of Mouth, del 2

I måndags publicerade vi ett par tips för hur du kan öka på ditt positiva rykte bland befintliga kunder, så att de rekommenderar dig vidare och stannar kvar som lojala konsumenter. Här kommer några avslutande råd på vägen för att få en ordentlig WoM-skjuts.



3. Engagera
När du väl levererat en bra kundupplevelse och lockat konsumenter att hålla kontakt är det dags att ge relationerna liv genom engagemang. Att engagera människor innebär att du delar med dig av innehåll som inspirerar dina kunder, följare, epost-abonnenter, bloggläsare och andra onlinekontakter, för att de ska fortsätta att hålla koll på dig och ditt företag. Det enda som kan begränsa engagemanget är din egen fantasi. Oavsett om din målgrupp är andra företagare eller slutkonsumenter finns det fem generella typer av innehåll som du kan använda dig av i dina olika kanaler för att engagera dina kunder:

Frågor och Svar
Den enklaste typen av innehåll att skapa. Du ställer en fråga, ger ett svar och ber dina anhängare dela med sig av sina åsikter. Anknyt gärna frågorna till aktuella händelser i din bransch för att sporra till diskussion.



Dela med dig av information
Dela med dig av din kunskap inom ett ämne som är relevant för din bransch eller expertis. Berätta om andras nyheter, artiklar eller blogginlägg och kommentera/komplettera med dina egna åsikter/analyser/feedback på ämnet.

Diskussion
- "Fyll i tomrummen"-diskussioner är ett utmärkt sätt att få folk att delta. Frågorna består av en mening där deltagarna får fylla i de tomma rutorna.

Kampanjer och tillkännagivanden
Dela med dig av erbjudanden. Låt kunderna prova produkter och erbjudanden, dela ut kuponger, dra igång realisationer, sätt samman e-böcker och rapporter och/eller erbjud kostnadsfri rådgivning. Allt som lockar till engagemang.

Evenemang
Det är alltid bra att skapa roliga eller lärorika händelser som kretsar kring din verksamhet. Det enda som begränsar dig är (återigen) din fantasi. Anordna utbildningsseminarier, konferenser, privata försäljningstillfällen, öppet hus, mässor, trottoarförsäljning... Listan kan göras lång.

Utveckla marknadscykeln till dess att den rullar på som en väloljad maskin. Dina kunder kommer att stanna kvar och försäljning kommer att öka. Den största fördelen med cykeln är de gyllene WoM-ögonblick som den skapar, vilket driver nya kunder till ditt företag.

Inspiration hämtad från: www.entrepreneur.com

Bild 1. Flickr/lovelornpoets

Bild 2: Flickr/Horia Varlan

torsdag 7 juni 2012

10 nycklar till lyckade målsättningar

Fredrik Lyreskog smashar in ett inlägg till innan sommaren tar greppet om oss ordentligt. Han gör det genom att påminna oss om - nej inte om sommaren - utan om hösten.

Med risk för att förstöra sommarglädjen, snart är det faktiskt höst igen. Då är det är dags att sätta fart på företaget och inte minst ditt eget liv. Jag har därför satt ihop tio nycklar som jag tycker är avgörande för att lyckas nå dit man vill.

Hur sätter man upp mål?
Först av allt: förväxla inte drömmar eller begär med mål. Folk vill ofta uppnå saker, situationer eller prestationer. De väljer att kalla dessa för mål och blir besvikna när de inte når dit. Att bara namnge sina önskningar är inte effektiv målsättning. Bra mål har några eller alla av följande:


1. Bra mål är specifika. Ett mål som "jag vill vara frisk" är alltför allmänt. "Jag vill gå ner i vikt och promenera tre gånger i veckan" är bättre.

2. Bra mål är realistiska. Även om det är möjligt att bli astronaut vid 55 års ålder är det kanske ändå bättre att sikta på att bli pilot. Orealistiska mål är som upplagt för misslyckande.

3. Bra mål är nedskrivna. Att skriva ner sina mål är ett sätt att göra dem mer verkliga. Det påverkar ditt undermedvetande, särskilt om du granskar målen regelbundet.

4. Bra mål är mätbara. Exakt hur många kilo vill du att gå ner? Hur mycket pengar vill du tjäna? Vilka kriterier behöver du sätta upp för att få veta om din relation har blivit bättre?

5. Bra mål är motiverande. Bra mål får dig att bli exalterad när du tänker på fördelarna med att nå dem. Du bör också lära dig att återmotivera dig själv när det känns tungt och belöna dig själv när du gör framsteg.


6. Bra mål blir planer. Att ta ett mål och göra det till en konkret plan ökar sannolikheten för att det uppnås. Det är lättare att ta ett steg i taget.

7. Bra mål har särskilda deadlines. Vid vilken tidpunkt vill du ha fått ett nytt jobb? Att ställa måldatum hjälper dig att mäta framsteg och motivera dig själv.

8. Bra mål tar hänsyn till personliga faktorer. Kommer du att lyckas om du känner att du inte förtjänar det? Möjligen, men troligen inte. Du måste lära dig att sätta upp mål för din personliga utveckling som en del av alla andra viktiga mål.

9. Bra mål följs av handling. Ett kraftfullt motivationsknep för att hamna där du vill är att börja röra dig mot målet. Åtgärd föder åtgärder. Börja långsamt om du måste, men se till att börja.

10. Bra mål är inte skrivna i sten. Alla stora mål utvecklas naturligt. Varför ska du vara kvar i tanken om att bli husläkare när du upptäckt att du trivs bättre med laboratoriearbete?

Den sista är särskilt tuff. En förändring och en ursäkt är inte samma sak, men att veta skillnaden kräver en viss nivå av självmedvetande. Utveckla det och du kommer ha en större chans att nå dit du vill. Speciellt om du använder dessa tio nycklar för att staka ut vägen fram till dina mål.

Bild 1: Flickr/bk1bennett
Bild 2: Flickr/##Erika

onsdag 6 juni 2012

Anmäl dig till Företagarkonferensen!

I början av hösten drar Företagarkonferensen igång med två mötestillfällen, den 28 augusti i Solna och den 4 september i Haninge. Konferensen fokuserar på rådgivning och är uppbyggd kring aktiva workshops där deltagarna utgår från sin egen arbetsplats- och företagssituation. Det är alltså ingen mässa eller inspirationsdag utan en konferens för företag som vill utveckla verksamheten, lära sig någonting nytt och gå igenom viktiga frågor för att nå framgång.


Genom att diskutera frågor som är verkligt viktiga i en företagares vardag - sälj till stora kunder, marknadsföring via internet, framgångsrik utveckling av verksamheten, hur man får en välfungerande kundservice etc. - får deltagarna direkt feedback och nya infallsvinklar som kan leda till konkreta lösningar.

Utöver workshops bjuds det även på minimingelskola. Maria Rankka från Stockholms Handelskammare inledningstalar och Kicki Theander från Middagsfrid berättar om hur hon startade upp en helt ny bransch.


Du som VD, ekonomichef, försäljningschef, marknadschef eller egenföretagare, missa inte chansen att få knyta nya kontakter. Ett stort kontaktnät kan mer än mycket annat leda till växande lönsamhet.

För vidare information om tider och annat, se www.foretagarkonferensen.se

Tveka inte, anmäl dig redan nu! Vad kan bättre kickstarta arbetsåret under sommarens sista dagar?

Följ gärna Företagarkonferensens uppdateringar på Twitter.

måndag 4 juni 2012

Tre steg till ökat Word of Mouth, del 1

Innan Internet och sociala medier existerade var det inte lika självklart för företag att få direkt feedback från sina kunder. Det var inte heller enkelt att uppmuntra människor att sprida positiv Word-of-Mouth (WoM) om företaget. Det positiva med nätet och den kontakt som du kan få med konsumenter är att du - istället för att tala till dem - pratar med dem. Det öppnar upp för spännande möjligheter. De gyllene WoM-ögonblicken som uppenbarar sig spontant i sociala sammanhang börjar tack vare internet förekomma i allt större utsträckning genom olika sociala medier, som Google+, LinkedIn, Twitter etc.



När spridning av WoM sker via sociala nätverk utvidgas det till vänner, familj, kunder m.fl. Men hur fungerar det? WoM-engagemanget kallas för marknadsföringscykeln och består av tre delar:

Erfarenhet (Experience)
Locka (Entice)
Engagera (Engage)

Allt börjar när du lockat en potentiell kund eller klient till ditt företag. Denna första kontakt kan ske via din fysiska arbetsplats, din hemsida, via sociala nätverk eller på en mässa - helt enkelt var som helst där konversationen vänder sig till dina konsumenter. Stegen i markandsföringscykeln är rätt enkla, men underskatta inte deras kraftfullhet.



1. Ge en "wow"-upplevelse
Om du har ett litet eller medelstort företag har du fördelen att kunna skapa personliga kontakter med dina kunder genom att erbjuda dem någonting extra eller utöver det vanliga. Små saker - som att skicka julkort till stamkunder, erbjuda kaffe under väntetid eller utföra en liten extragrej som du inte tar betalt för - kan bli guld värda.

2. Få kunden att hålla kontakten
När du skapat en bra kundupplevelse kommer dina kunder med största sannolikhet att vilja hålla kontakten med dig. Se då till att finnas tillgänglig så att ni kan bygga en stadig relation. Berätta för kunderna att de kan följa dig/ditt företag på Google+, prenumerera på nyhetsbrev, bjud in dem till särskilda kundkvällar eller samla in kontaktuppgifter mot att de får erbjudanden via sms eller mail. Locka dem med de verktyg och möjligheter du har.

Fler tips kommer!

1. Bild Flickr/Marie A.-C.
2. Bild Flickr/Juan R. Martos